Wednesday, June 02, 2010

Selamat Bakal Pengantin Baru...

Ada seorang kawan... dia bakal kahwin weekend nih... So as kawan.... aku taip nih... utk takutkan dia...
Muhahahaha... serius nih... nak takutkan dia... Ok... ceritanya bermula sekarang!

Well, cerita pasal kahwin.. Its not about 'main', geli2 etc je kan... Kahwin lebih dari tu. But... Aku nak jugak cete sikit pasal tu... Yg perempuan akan kata... Nak kawin nanti... sakit..... takut... Pasrah je la... Then dia org kata, lelaki senang la.... mana ada sakit. So yg lelaki akan reply balik... Sakit sikit je.... Tapi... dlm diam... lelaki pun takut gak. Manalah tahu... Kalau belum cukup nafas, cerita dah tamat. Org yg beli tiket menyumpah2 sebab cerita takde klimaks! Adoiii... anti klimaks betul la laki aku nih!

Ehhh.... kesitu lak aku cerita...


Mawar pernah ckp kat aku... Kehidupan sebenar bermula lepas kau bekeluarga. Ye, aku byk belajar dari apa yg Mawar hadapi. Kalau korang2 ni ckp nk hadapi perangai laki/bini or anak nakal korang tu buat iman korang tercabar... Kena bersabar... Tunggu hingga kau dengar cerita Mawar...

Walaupun kawan aku ni ada masanya risau pasal nak kahwin. Aku rasa, tak perlu la dia risau sgt. Apa yg tersurat akan tetap datang. Yg penting dia pandai hadapinya.. Hidup ni macam ombak. Ada ombak kuat, ada ombak yg tenang. Kita perlu belajar kenal ombak. Org yg pandai berenang belum tentu selamat. Yg penting kita kena bijak mengenali ombak, apa yg ada dlm diri kita dan sekeliling kita. Ye lah... i dont say, kalau ombak kuat, kita tak boleh mintak tolong org yg ada di bot sebelah tu kan? Everything is possible in live! Pusing la sikit... mana tahu, belakang ada ikan lelumba yg sudi menolong ke? Jgn cari jerung dah la! (hah, jgn lupe kenali jerung utk selamat!)

Well... masalah tetap masalah. Tapi kawan kan ada... So cari kawan utk bercerita. But, aku percaya. Dia takkan ada masalah. And aku percaya, dia akan happy. Asalkan dia tak hilang ketawa dia. Selagi manusia ni bole ketawa, banyak masalah akan selesai...

Iskk... cete pasal masalah je... Cete pasal yg baik... Yelah... Kalau dah berkahwin, org biasa cete masalah je. Kalau nak ngumpat org pun, mesti pasal masalah. Takde org nak ngumpat org lain pasal laki bini saling hormat2i. Kan?

Hidup takleh nak cari masalah je. Jgn asik fikir pasal masalah. Ada sesetengah dari kita, belum kahwin, dah ape yg buruk bakal jadi... Sok susu anak nak carik camne? Baju anak mana nak cekau? Laki aku ni ada duit ke? Last2 jadi masalah, jadi gaduh. Belum kahwin lagi. Kau tak kahwin, mana tahu ada masalah ke tak?

Jgn la risau sgt... Ada anak tuh... ada la rezeki utk dia. Allah kan lagi mengetahui. Tapi, kita ni jgn berhenti berusaha. Kalau bapak goyang telur je, takkan la boleh dapat duit. Kalau mak asik tekan keyboard je... nasik tak masak. Pepandai la... Lagipun, Allah kan dah janji, setiap org ada rezekinya. Rezeki anak kita, mana kita tahu? Mungkin jauh lebih baik dari kita sejak dia kecil lagi! (Jgn tunggu lelama, sharpshooter takkan lambat kot?)

Bukan semestinya org yg perfect tu yg akan bahagia. Org yg less perfect pun akan tetap bahagia. Terima seadanya. Jangan mintak lelebih. Accept apa kelebihan yg dia ada dan apa yg kekurangan yg dia ada. But... kalau pasangan kita dah kata tak suka sesuatu perkara tu... takyah la memandai nak asik cabar je kan... Nanti org kata, kita ni bijak bebenor... So, sama jugak, dia org pun kena la buat yg sama kan? Kalau dia tak paham... pahamkan b4 kahwin. Dah kahwin baru nak bergaduh... terlewat...


Apa lagi aku nak cakap? Entah... tapi aku rasa, byk entry sebelum ni yg aku rasa bole kawan aku ni buat panduan. Hormat menghormati. Memahami. Respect. Bersabar. Terima. Jujur. etc etc... So pepandai la dier sesuaikan utk diri dia... Well, kawan2 dia sentiasa ada... Kan?


Ok le.... tu je... dah kol 1245... Aku nak ucap...

Selamat Bakal Pengantin Baru... 
"Sakit tu sikit je... Lelama sedap.... 
Ada masalah tu sikit je... Settlekan, bahagialah!"... 
Cheerss...



Btw--- Ramai org kata... Nanti aku nangis, menahan perasan, sedih or maybe marah sebab kawan aku ni kawin. Ye... Aku ngaku.... aku sedih, nak nangis... and marah bile dier kahwin nanti... Abis... kalo dah dia cuti sebulan, sorang lagi ke mydin. Yg ada resign... Yg lain ntah kemana arah... Takkan aku nak gi lunch sorang2 pusing keliling satu KL! Mana aku tak sedih dan marah! Iskkkkkk..... Marah nih... Abis kahwin, balik opis la weeiiii!!!

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...