Tuesday, January 19, 2010

FUTURE, (PAST) FAST FORWARD



Pernahkah kita terfikir, apa yg masa depan kita dah janjikan pada diri kita? Baik kah? Buruk kah? For me, Nostradamus sekali pun takkan boleh meramalkan apa yg akan berlaku pada dirinya pada esok hari.

Mungkin org kata, 20 years from now, kita hidup lebih maju. Duit semakin bertambah. But, can we be more specific tentang diri kita? Tak perlu kata 20 tahun akan datang, esok pun belum tentu kita boleh hadapi dengan baik. Kan??

Mungkinkah kita gembira? Mungkinkah kita sedih?
Mungkinkah kita berkeluarga? Mungkinkah kita keseorangan?
Mungkinkah kita akan bertemu? Mungkinkah kita akan ditinggalkan?
Mungkinkah kita akan berjaya? Mungkinkah kita terus gagal?
Mungkinkah kita bersabar? Mungkinkah kita marah?
Mungkinkah kita selamba? Mungkinkah kita berkonfrontasi?
Mungkinkah kita itu dan mungkinkah kita ini???

Kalaulah semua org boleh tahu dan tentukan masa hadapan. Dunia tetap akan sama. Dunia tetap akan kelamkabut. Semua org pentingkan diri sendiri. Semua org mahu apa yg dia mahukan. Semua org cuba utk mengelak apa yg mereka rasakan tidak mahu. Tahukah kita yg satu perubahan pada sesuatu yg telah ditentukan tidak membawa maksud yg semua org akan dapat apa yg mereka perlukan.

Dalam pertandingan yg besar, mungkin ada 1 pemenang dan 10 yg kalah.

So apa yg kalah akan buat? Cuma duduk dan merelakan apa yg diterima? Atau terus berusaha supaya dapat memperbaiki apa yg mereka terima pada masa akan datang? Apa yg menang akan buat? Mereka terus duduk diam kerana apa yg diterima telah mencukupi? Atau mereka terus berlagak dan mentertawakan yg kalah?

Back to the future

Some of us. Pernah lakukan kesilapan. Adakah yg silap akan terus silap. Yg bersalah akan terus bersalah? Manakala yg lain, mengatakan yg bersalah tetap bersalah? Pernahkah yg lain terfikir yg bersalah mungkin pada masa akan datang lebih baik dari yg benar?

Silap itu tetap silap. But itu bukan halangan utk kita terus jadi diri kita yg gembira. Bukan alasan juga utk meratapi segala kesilapan kita setiap masa utk jadi seseorang yg lebih berguna. Tapi, kalau kita terus menerus menyalahkan diri kita atas kesilapan itu, then kita akan tetap diri kita yg sama. Menyalahkan diri sendiri tak dapat membuat kita jadi orang paling gembira.Gambiralah utk diri sendiri dahulu, sebelum memikirkan utk org lain.


future fast foward...

As for me. I did a lot of thinking lately. Gembira kalau apa yg datang itu menggembirakan. Sedih kalau yg datang itu menyedihkan. But... Aku terfikir... Yg gembira belum tentu akan terus gembira. Yg sedih belum tentu akan terus bersedih.

Apa yg perlu aku lakukan ialah terus tersenyum. No matter is it good for me or not. Senyum itu satu sedekah. And try to make everyone you love and care happier than you. Try not to make anyone worried about me. Dont ever blame them even it was my fault. And lastly... Face the world no matter what will happen to me.

Dunia akan terus berubah. Tapi dunia dalam diri kita... Cuma diri kita saja yg mampu menentukannya...


Time Of Your Life - Greenday

Another turning point;
a fork stuck in the road.
Time grabs you by the wrist;
directs you where to go.

So make the best of this test
and don't ask why.
It's not a question
but a lesson learned in time.

It's something unpredictable
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life.

So take the photographs
and still frames in your mind.
Hang it on a shelf
In good health and good time.

Tattoos of memories
and dead skin on trial.
For what it's worth,
it was worth all the while.

It's something unpredictable
but in the end it's right.
I hope you had the time of your life

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...