Thursday, June 19, 2008

Kita Pergi Naik Bah...



Hampir 12 tahun yg lepas. Or maybe 13 tahun yg lepas (lupe tahun bile), aku berjaya ke puncak Gunung Kinabalu buat kali pertama. Masa tu baru je lepas SPM.

Masa trip tu, family makcik ngan pakcik aku datang ke sabah. Jenjalan. But yg memanjat masa tu cuma mak, ayah, Ing, adik aku n nan. Yg lain tinggal dibawah.


Tak silap aku time training. Bergambar di atas pondok Timpohon. Tmpt mula mendaki. Tak nampak kat belakang tu Kota Kinabalu


Adik aku kepenatan. Nampak sgt kat muka! Hahaha..

But, tahun2 sebelumnya, aku sefamily selalu 'training'. Sebab masa tu pondok memanjat takde saper yg jaga. So naik je. Sampai 1-2 km, kita org turun balik. Penat gak.


Ini aku tak tahu bile, tapi rasanya setahun sebelum kot?

Sebelum pemanjatan ni, aku dah training. Naik basikal keliling kampong. Turun bukit, naik bukit. Senam la sesikit tepi pantai dekat ngan rumah aku. Jogging. And... ermmm makan la kot? Sukan lain takde.. Ohh ada.. panjat pokok turunkan kucing!


Jiwang ooo... Kat Pine Resort


Gambar ni tak tahu bile. But ada nan gak tu... Di poring hot spring.

Ok... Sambung balik...

Seperti biasa. Kalau tidur sana. Kene bangun awal. Kol 6-7. Matahari dah naik. Sebab kalau bangun lambat, kita akan terlepas peluang nak ambik gambar gunung yg clear. Awan dah ada. Macam gambar di bawah, rasanya ni dalam kol 8-9 kot? Tu pun dah berawan. Sejuk... Berminit sebelum tu, gunung masih clear. Gambar paling atas tu, gambar awal pagi. Diambil dari pine resort.


Aku n ing ni Peak Lodge

Gambar ni aku ambil di Peak Lodge. Aku tak tahu la dulu di panggil ape, tapi sekarang ni Peak Lodge. Dier ada 2 bilik. Ada ruang tamu, tmpt main bakar, bbq, dapur n... Anjung yg menarik... Tak silap aku, 3 kali aku duduk sini. And 3 kali tu di rumah yg sama. Sekali ngan family aku je, and sekali lagi ngan nan semua. Byk kisah disini.

Tak silap aku. Malam mendaki tu ing kene kacau! Hahahaha.. Dier tidur luar. Ngan aku semua. Kaki melunjur ke arah toilet. Then Ing kata, dia macam dikacau. Ada lembaga menerpa ke arah ing. Aku lupe la ing kene cekik ke ape ke. Tapi dia terasa something. Then terjaga. Rupanya ayah yg kejut tarik ibu jari kaki. Mungkin ing mengigau kot?

And the day kita org start naik. Family lain semua hantar kitaorg gi start mendaki. Tapi mak nan n adiknya chimal duk kat rumah. Masa tu chimal baru setahun jagung. Then tgh mak nan buat something tetiba... (aku lupa tgh buat ape) dia perasan air kat bathroom. Airnya merah... macam darah! bayangkan dok kat ngan hutan, sorang ngan baby, tetiba bathroom kuar darah. Tak cuak gile? Hahaha... Menjerit la mak nan. lari keluar mintak tolong... Then org dtg cekkan. Kot2 ada org mati ke ape... Rupanya... water heater rumah tu rosak. So masuk la air tanah ke ape kejadah. Hahahaha.. Kibut cik yon!

Pendaki start mula kol 8. Masa tu Ayah nan la hantar kita org naik. Sementara maknya dok kat rumah macam cete kat atas. Kita org mendaki ikut Pondok Timpohon. Masa tu takde lagi route Mesilau cam sekarang. And guide aku masa tu En Suati. Suati ni ok tapi agak pendiam gak. And dia pakai kasut Adidas Kampung je!


Baru nk start mendaki. Baju putih tu Suati. Ayah aku yg amek gambar.

Perjalanan awal tu penat. Sebab dari pondok tu dier turun. Then lalu air terjun. Then start mendaki. Lalu di tangga yg byk dibuat dari kayu n tanah or pakai akar pokok. Ada yg besar ada yg kecik...

Dengan ing yg sakit perutlah kita org jalan lepak jalan lepak. Tapi Aku, Ing, faezah and nan jalan dulu. Mak and ayah jalan belakang ngan Suati. Suati takleh jalan depan. And dalam perjalanan ramai org kita, mat saleh and org jepun tanya pasal adik aku. Umurnya berapa? Aku ckp la 8 tahun laa... Org jepun kata... good good... Masa tu kita org ni BI cam haram (tu yg kuar bahasa... You burn my money oleh ayah nan)... So yes, no, tq, alright je lah...

Dah berpondok kita org jalan. Dah berbotol air minum. Makan jugak bekal (yg memberatkan beg!) DAri pokok yg tinggi smpi pokok rendah. Smpi la kat kawasan bawah ni. Kawasan glamer yg org slalu amek gambar. Pokoknya renek seperti bonsai. Kawasan berbatu. And masa ni dlm kol 12 tghari. Faezah dah mula panas2 badan. Nk demam. And perut lapar.


Aku tak tahu ape nama tempat ni. Tapi.. Aku bawak SLR pakcik aku tu (pakai filem) utk ambik gambar ni. Berat gile bawak SLR, lens extra gi naik gunung!

Ayah n mak sampai lambat sket. Bila smpi, kita org check ini. Dpt bilik. And makan semua. Melepak. Makan and tidur awal. Makan kat Laban rata mencekik. Mak... bawak meggi. Perghhh memberatkan beg. So suruh la cafe tu masakkan. Kita supply meggi dia org masak pun dh dekat 2.50. Kalau megi dia org... 450 kot? Air mahal, makan mahal... Yelah kalau nak murah, buat jalan la ke atas. Mesti murah. At least semurah Genting.

RAsanya kol 7 tu dah tidur. Sbb kol 7 dh gelap. Lelagi kat atas gunung. Dengan sejuknya. Sekitar 10 darjah celcius. Maybe tak cam negeri omputih time salji. But kire sejuk la tu. Ngan anginnya... Perghhhh....

And kol 1 kita org bangun. Sebab kol 2 nak start daki. Faezah demam. So... mak ambik keputusan utk jaga dia. So cuma 4 org je yg mendaki ke puncak. Lepas bangun, aku mandi. Air sejuk. Sejuk gile babi.. Bukan takde heater. Tapi pesan org kat situ. Kalau mandi air panas, badan tak tahan. Cepat penat. Tapi kalau air sejuk, memang la sejuk tak ingat, tapi badan boleh dpt sesuaikan ngan suhu luar nanti.

So sesiap... And group aku adalah group ke 21 start jalan. Naik ke atas. Kawasan gelap. Kita org pakai lampu picit biasa. Takde lagi pakai yg atas kepala tu. Memula ayah lead. Naik ke tepi kawasan berbatu. Pegang tali2. Lepas... Sampai ke sayat2. Pondok terakhir yg korang boleh sewa. Dan tu lah pondok palinggggggg sejuk! And berhantu yg ayah aku taknak sewa sekarang. Hahahaha...

Smpi sayat2, kita org pancit. Lelagi nan. Suruh ayah jalan belakang. Suruh ing jalan depan. Ikut je tali guide. But Suati kata, nanti dier bawak satu jalan yg senang. tak sesusah follow tali. Dlm perjalanan tu, Ing nak tukar glove. Aku bukak glove aku tukar... Mak aiii... tak smpi seminit tangan dah nak keras.

Suati kata... sekarang ni suhu dlm 3 darjah. Huiishhh dlm hati aku kata... Macam negeri mat saleh! Mulut cakap pun dah kuar wap... And.. suhu rendah tu bukan masalah utama. Yg jadi masalah ialah angin kuat. Bayangkan, kau sejuk gile, lepas tu tiupkan badan kipas yg berair tu kuat2... Perghhh... Nak kencing pun dah beku! Tu sib baik pakai jacket, baju selapis dua, jean 2 lapis.

Oleh disebabkan ikut ckp suati. Kita org berjaya sampai cepat. Dari group ke 21. Kita org jadi group top 5 utk smpi. Selain sumbangan suati, ayah n ing pun menyumbangkan kejayaan terpencil tadi. Tadi... aku kata ayah jalan laju. Rupanya, Ing lead lagi laju!

Smpi puncak bergambar. Tak byk yg jadik... Kejap je. Sbb bile kat puncak, bukan saja org ramai, tapi kat puncak tu takde tmpt nak berlindung. Sejuk beku! Dok dlm beberapa minit, smpi matahari naik. Cantik... And... ayah laungkan azan...

Sementara hari siang, kita org berlindung kat balik batu. Sbb kalau turun tak menarik kan. Lagipun, masa tu layan tgk matahari naik.


Aku n ayah. Masa nak turun. Nampak org kat belakang tu tgh nak memanjat. BAru smpi. Tadi kene potong ngan group aku!


And bile dah agak terang kita org turun balik. MAsih tak terang lagi... Tgk gambar2 nih. Masih berawan. Mungkin family kat bawah tgh tidur. Jam masih kol 6 pagi! Tapi, keseronokkan dok atas tu tak tergambar. Kot klimak pun takleh lawan ni. Sbb klimaks kita tak cete2. Ni kita boleh ingat! Hahahaha..


Walaupun Nan kata dia Nirvana. Tapi cara dia berdiri masih lagi 4U2C. Kan nan kan? Wakakakakakakkaa...

And perjalanan diteruskan. Masa awal2 tu, kita org tak nampak jalan sgt. Awan masih menutupi. Matahari pun tak terang. Tapi suati kata, kalau nak selamat, ikut la tali. Tu pasal gambar2 ni ada tali. Bukan utk dipegang. Tapi just utk di ikut. Kalau tak ikut, and tak tahu arah mana... Mau terjun gaung nanti. Dah la, jarak penglihatan cuma 10 meter yg clear. Sejuk pulak tu!


Huissshhh jgn kau... Aku tuh...

And hari mula terang. Jalan makin jauh. Badan mula penat. Tapi sejuk tak hilang gak! Perjalanan masih jauh. Dh kol 8. Masih lagi belum smpi Sayat2. Belum lagi smpi kat kawasan lereng gunung yg aku cuak. But... Nampak la jalan semakin curam... Kalau jalan tak nampak sgt kot? Tak tahu le... 13 tahun, aku dah lupa!


Ni suati amek. Kat tanda 8KM. and belakang tu south peak. Icon yg org slalu ambik gambar. Yg juga org slalu ingat tu tmpt paling tinggi.

Bila dah camnih. Matahari dah ada. tAk la sejuk sgt. Tapi still lagi sesejuk kat kawasan bawah time malam. Dlm sekitar 10 darjah la. Tapi angin tak sekuat masa aku mendaki.



Ni melepak. Tgk air kot? Air sini sejuk gile... And aku... pakai spek yg aku beli di kluang. Wahahaha...


And ini kepenatan. Bergambar di gunting lagadan. Atas sket dari Laban Rata yg kita org duduk. And tmpt yg kita org nak duduk bulan depan. Kamera letak atas batu!

And balik tuh... lepas smpi bilik. Kejut adik aku. Siap2. sarap and begerak kat bawah... Masa turun tak selaju naik. Masa tu gak faezah demam. Dia penat nak jalan. Memang slow. KEjap jalan kejap ayah dokong... Ayah dah penat. Masa tu berat dier walaupun tak berat cam sekarang, tapi berat gak la...

Smpi kawasan berhutan. Ayah dah tak larat. Minta tolong Suati. Deal... Ayah bayar berapa ntah. So suati ni dokong adik aku. Hahaha... Bukan berjalan, tapi berlari! Dia dokong, bawak ke bawah and then lari naik atas utk jumpa kita org.. Smbil dokong adik aku, dia bawak barang lain. And porter/guide kene bawak sampai turun ke bawah...

Tak silap aku dari Laban rata kol 11 gitu kot. Tapi kita org smpi bawah dkt kol 6. Dh nak gelap. Kaki pun dah cam sotong. Lemah gile. Menapak turun lagi menyakitkan dari naik. Serius... Kalau ada urut kaki ogawa yg boleh pasang time jalan, mesti aku nak beli masa tu.

And bila smpi Pondok Timpohon, ayah nan dah ada. Berjaya... Walaupun penat. Happy...


And sekarang aku nak panjat lagi.... Ermmm baru je... training malam tadi. Bangkit tubi yg ngelat (sbb buat atas tilam spring), tekan tubi yg ngelat (sbb buat atas tilam and dari atas paras lutut ke. Angkat kaki 50 kali and... ermmm tidur...

Walaupun cuak gak masa ni. (sbb byk sgt tahu)... TApi aku akan cuba. Mungkin tak sebaik time muda, tapi... aku akan cuba.... So mari...


2 comments:

mediocre sadist said...

amboi panjang nya cerita memanjat gunung kinabalu ni. bila nak pegi ni? bape jam eh nak sampai ke atas tuh? kalau saya naik confirm pancit di suku jalan ni

bzz said...

bulan depan..

Dari start daki smpi ke tengah dlm 5 jam. Dari tengah ke puncak 3 jam. Then turun dlm 8 jam gak... Utk 2 hari... Training la... baru tak pancit...

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...