Tuesday, August 29, 2006

Ini bukan entry Politik... Bacalah...

Tun Dr Mahathir akan bertanding untuk merebut tempat menjadi salah seorang 7 perwakilan untuk hadir ke perhimpunan agung UMNO November ini. Tun kata, dia dah macam 'Pharia' bila bertanding. Malah lebih 30 bahagian dari bahagian Kubang Pasu mengatakan Tun tak perlu bertanding. Malah sepatutnya diberi tempat khas untuk ke majlis tersebut.

Walaupun org lain kata, dia kata, kamu kata, MB kata, perwakilan kata, ahli kata... Rasanya tak perlulah sampai Tun bertanding untuk menjadi wakil. Kenapa bukan ahli tertinggi atau Presiden UMNO sendiri yg beri peluang tersebut. Tun Dr Mahathir bukan org lain. Bekas Presiden UMNo, bekas Perdana Menteri, Bekas Pengerusi BN, Bekas itu dan ini dan tak syak lagi Seorang Negarawan... Yg ramai dari kita sayangi.

Jadi apa susah bagi seorang pemimpin memberi penghormatan bagi org lain? Apakah susah untuk menghormati org yg pernah kita sayang? Apa pemimpin sekarang ni dah tak ada rasa hormat pada org lain? Kalau dia tak hormat org, macam mana org nak hormat dia? Kalau dia tak sayang pada bekas org yg pernah menghasilkan sesuatu untuk negara, macam mana org akan sayang pada dia balik? Tak perlulah nak letak gambar muka terjojol besar kapal di Maju Junction, atau katakan 'saya perdana menteri', bermegah dengan pangkat dan kuasa. Sebab manusia tak menilai seseorang dari segi pangkat. Org yg ikhlas untuk menghormati org lain, tak perlukan itu semua.


HIDUP KITA

Bila aku fikir semula. Ada masa. Bila kita cuba sesuatu yg kita anggap betul. Kita tersekat. Kita akan mempersoalkan diri kita sendiri. Adakah apa yg aku buat ini betul? Adakah aku salah? Kalau aku betul, kenapa org tak bersetuju aku? Kenapa org memarahi aku? Adakah kalau aku buat macam tu nanti akan ada org lain yg kecewa. Akan ada org lain yg geram dan marah pada aku? Adakah akan ada org lain yg akan menyokong tindakan aku? Adakah akan ada org lain yg hanya duduk di atas pagar dan berpihak pada org yg menang kemudiannya?

Hmm.. entahlah. Bila aku fikirkan pasal Tun Mahathir. Aku sangat menyokong Tun. Walaupun sesetengah pendapat Tun aku tak setuju, tapi aku suka dengan caranya. Yg selamba dan bersahaja. Dia taklah sebaik mana. Seperti juga kita. Kita cuba untuk berlaku baik atas sesuatu perkara. Yg kita rasakan ianya benar. Namun mungkin atas sebab tertentu, perkara tersebut tidak dapat dilakukan. Kita yg mempunyai pilihan. Sama ada merendahkan diri untuk mencapai dan untuk kebaikkan org lain atau kita masih lagi boleh meninggikan ego dan membiarkan kesalahan demi kesalahan berlaku di depan mata. Bagi Tun, biarlah dia merendah diri, asalkan beliau dapat lakukan apa yg dia rasakan yg terbaik untuk org ramai terpelihara

Aku masih lagi percaya. Kalau kita lakukan perkara yang baik. Kita akan dapat perkara yang baik. Mungkin bukan sekarang, tapi mungkin kemudian. Tak mungkin semua org setuju, tapi, biarlah. Kalau kita adil pada kebaikkan org dan memberikan penghargaan yg mana kita termampu, bukan saja org tersebut akan merasa dihargai. Tapi kita juga. Mungkin tak semua org boleh membalas apa yg kita lakukan. Tak mungkin juga semua org boleh berlaku adil terhadap kebaikkan yg mereka perolehi. Biarlah... Tuhan maha adil. Dia akan membalasnya.

So... Aku percaya. Sekalipun Tun merendahkan diri. Melakukan apa yg org lain tak lakukan. Menurunkan egonya. Tidak disokong oleh org yg pernah beliau naikkan dan beliau percayai. Malah dihentam dan dihina oleh org yg pernah beliau tolong. Aku percaya... Tuhan maha adil. Suatu masa, Tun akan mendapat balasan yg setimpal. Aku doakan Tun berjaya... Amin...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...