Monday, August 28, 2006

Ahmed... Si budak arab

Ahmed... Kawan adik aku. Asal dari Egypt. Amek eng. kat MMU melaka. Aku jumpa dia bila hantar adik aku ke rumahnya.

"Hi... Ahmed... Haa... I know you... Faidz? Faezah's brother right? Err.. and you?"
"Hi.. Hafidz..."

Prong prang prong preng... Aku gabra gak la... Not because tak reti cakap omputeh. Tapi sbb dier cakap tuh aku tak berapa paham. Antara jelas dengan tak jelas. Antara english dengan arab. Yada-yada... Lelama... amek kamera. Aku snap saner sinih... Untuk melarikan diri... Yg ing pulak asik... "What? Err"... Paham2 le tu Ahmed... Ing tak paham tu ape yg kau cakap. Wakakaka... Ahmed soal lain, ing jawba lain. Aku... Tak byk campur. Lelebih Ahmed nih tanye aku keje mana. Nak buat acc. Org kaye... Coz Mybank. Tu je... Yg ing lak, dier tanye pasal keje, pasal kamera, soh ajo kamera blablabla.. Mampus ing... Kiuk dah bantai gelak. Ing tak paham, kiuk translate.

Tapi ok la... Nice guy, funny, cuba belajar bahasa melayu, faham adat kita n tak busuk. Yelah... kalau lalu sebelah foreign student nih. Ramai yg bau2 ala kari masuk dalam stokin. Tapi Ahmed. Cukup wangi. Aku nak je tanye dier.. .Ni minyak wangi ape dier pakai. Kot dier terang kat aku minyak atar import dari egypt dengan bahasa yg pepelik... susah aku nak fahamkan... baik takyah tanye.. Tapi.. rasanya cam DKNY kot? Bess gile bau... sib baik bukan jiran umah kiuk. Kalau tak mau aku pau je myk wangi dier...

Tapi... Cete2 camtuh selama hampir sejam. Aku tertarik pada satu perkara nih. Dier ni nak kata alim tak gak la. Seluar dah cam Cine jual DVD kat loyat tuh. Stylish. Tapi... biler bercakap... Mulut tak pernah lekang dengan "Oh my god" dengan "Ya allah"... ada saja... Selain dari tu... "jahat..." bile ing nak snap umah yg jauh. dier cakap ing nak ngendap... Wakakakaka... Ok... tu satu lah....

Then one more thing.. Dier ckp... Setahu dier... zaman sekarang ni lebih susah banding zaman dulu. Dulu dier cakap, walaupun org susah tak cam sekarang nak makan. Sekarang ada technology semua. Tapi org dulu hidup dier lagi mudah. Senang. Tak pening kepala. Sekarang ni terasa semua susah. Dier ckp... Dulu masa kat egypt... Walaupun tak modem macam malaysia, sometimes, dier terasa senang. Malaysia maju, semua ada... but kalau perhatikan kehidupan rakyatnya... Terasa susah. Semuanya macam saling berkait. Lebih2 lagi duit... So tak ada duit... semua jadi susah.. Dier ckp.... kadang2, org miskin yg tak ada kereta, tak ada handphone... lebih senang dan gembira hidupnya dari org yg kaya nih. Dier ckp... selalu org miskin tak memikirkan sgt kehendak bukan yg dier perlukan... Ermmm....

Terfikir aku... Betul kata Ahmed nih. Walaupun umur dier baru 24 thn... Tapi dier dah boleh berfikir dengan lebih baik berbanding sesetengah kita. Aku rasa... memang betul la... Kita sekarang macam hidup susah. Tak caya, tengok la... Gaji 3-4 ribu... tapi bila tanya... Susah la sekarang... minyak naik harga. Semua naik. Nak beli itu ini semua naik. Mengeluh memanjang. Tu belum sebab minyak naik harga nak gaduh laki bini. Ada... Bila semua tak cukup... dah mula pening kepala. Aduh pening2...
Tu laki bini gaji lebih 5k tuh... Pun tak cukup... bila nak suruh derma, belanja... punya berkira. Alasan minyak naik so tanak belanja kawan teh tarik. Logik ke? Ada... Nak kuar seduit pun kedekut. Ya-allah... Zakat... kot bayar pun ngam2... Dah bayar... Org mintak derma... saya dah bayar zakat... Ermm payah... susah betul nak kuar duit... Tu yg susah tuhan nak bagi duit. Cuba2 mudahkan sikit nak bagi duit kat org lain tak kira sapa. Sure senang dapat duit jugak. Entah celah mana dtg pun tak tahulah... Tapi duit ada... Kengkadang, takde duit tambahan, tapi terasa duit nih cam cukup je. Maybe sbb kita kasik duit so nafsu kita kurang ke? Tak tahu le kan. Tu le keajaiban nya.

Sbb tu otai kat opis aku ckp... "Kau kalau nak kawin dengan dier... Tak payah fikir panjang. Kawin saja. Lepas kau kawin, insya-allah duit kau akan ada. Tu kerja Allah. Selagi kau ikhlas nak kahwin... Sure rezeki dengan perkahwinan kau tu ada sampai bebila..."... Aku cakap duit mana nak carik kalau nak kawin tuh. Dier ckp adalah tuh... Dah kawin... "Mani kan banyak..." "Ha'ah..." aku cakap balik... Wakakakaka... Tapi betul apa yg dier ckp...

Aku cerita memang pasal duit. Nak cete lain pun boleh. Tapi nanti panjang sgt la. Tapi, antara masalah utama kita semua ni kurang happy sebab duit la... Kan? Termasuk aku! Aku kalau le takde card... cukup duit aku. Apa lagi aku nak? Hp? Memang berminat... tapi, takyah la... cukup la setakat keinginan... Nak tgk nak survey... tapi nak beli... takyah la... beli lain lagi baik... Ermm aku takde le sekaya org yg dah bergaji 4-5k tuh. Tapi, setakat nak belanja kawan, tolong kawan, bagi hadiah sesikit tu mampu la... Nak belikan bini kereta... tak la kot? Lainlah kalau aku jauh dari mampu. Insya-Allah la kan...

So... Kalau ikut kata ahmed... Jgn fikirkan sgt pasal duit... Tapi jgn lak tak fikir utk cari duit sbb dier ckp tu betul. Just jgn terikut2 dengan duit... Duit adalah hamba kita. Bukan kita hamba duit... kan? So, start hari ini... kita semua... mula menjadi lebih pemurah. Kalau kita tak happy... org lain happy.. pun bagus jugak!!!

"Nice to see ya Ahmed... Senang2 nanti datanglah KL"... "What's that? I only understand KL"... Aku gelak... (Kalau dier dtg kl.. mak aku nak terangkan kat dier ape yg mak masak... mampus aku nak explain balik kat mamat arab tak reti senyap nih....!)

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...