Friday, December 31, 2010

Belum tiba masanya...

Ok... sekarang, pandang kebelakang. 364 hari yg lepas.

APA YG KITA CAPAI... DAN APA YG KITA MASIH LAGI GAGAL CAPAI?
APA YG KITA MAHU TAPI TAK DAPAT... ATAU APA YG KITA ADA TAPI MELEPAS...

For some, merengek, memaki, sedih, takut etc etc... Well... ini yg aku nak kata.... BELUM TIBA MASANYA...

Sesiapa yg mengaku dirinya Hamba Allah, sepatutnya lebih sedar yg segala perancangan Allah itu adalah yg terbaik utk dirinya. Walaupun, mungkin itu bukan apa yg kita harapkan 364 hari yg lepas. Even, kita (korang) pun patutnya tahu yg setiap dugaan Allah itu akan seimbang dengan kemampuan seseorang itu menghadapi cobaan tadi. Kalau kita masih lagi tak mampu hadapinya, masih ada caranya lagi. Mungkin belum ketemu. Tapi, cabaran itu pasti kita mampu hadapinya. Dah dijanji... kan?

But some of us. Bila tidak dapat apa yg kita nak. Kita lebih mudah untuk melakukan sesuatu yg memuaskan hati kita. Bukannya cari solution, tapi lebih pada, 'nafsu'.

Macam yg aku kata. Setiap apa yg berlaku, Allah pasti ada perancangannya utk kita.

Aku bagi contoh... There's a girl kat tmpt aku keje. Dulu aku selalu tegur. Kengkadang mengacau. "Oii tak dating ke?"... Dia akan kata, siapalah nak dia. Siapalah yg suka dia. Ada saja alasannya. Nak kata tak ok... ok... Ada rupa, gaya, pendidikan etc... But... Macam yg dia kata... Itu semua utk puaskan nafsunya. Kalau dia nak jawapan dari aku dengan ikhlas... Aku kata senang je...

Dah kau tak ubah diri kau, macam mana Allah nak kurniakan seorang 'kekasih' utk diri kau? See... mende kecik, seciput pun nak marah2. Nak speaking london. Siap ada la kuar ntah ape2 ntah... Macam susu dengan nila. Baik mana pun rupa, gaya etc... tapi kalau perangai macam tu. Camne dia nak dpt pakwe. Betul?

Kalau Allah nak kurniakan pakwe... Tapi pakwe asik kene maki je kalau wat apa yg dier tak suka. Nak buat ape? So... Kalau aku yg tolong jawab... "Kalau karipap ada lalat, takde saper nak berani makan". See buang dulu apa yg keruh...

Tu baru satu contoh... Byk lagi contoh lain.

Ok.... Kita fikir balik diri kita. Ada tak sesuatu yg tak betul yg dah buat apa yg kita mahukan tadi tak kesampaian. Fikir dengan jujur. Jgn masukkan unsur2 negatif. Mesti ada... Kalau kita tak hormat org, tahun depan jgn harap org nak hormat kita. Kalau kita tak pemurah, jgn harap org nak rezeki kita melimpah (ada juga yg terbalik, tp tu konsep dugaan yg lain). Kalau kita berpakai segak dan menarik, macam mana awek cun nak nampak kita?

Kalau kita masih nak berfikir negatif utk semua perkara, macam mana nak datang yg positif. Betul?

Kita tgk balik. Tahun depan kita cuba lagi. Yg mana tak baik tu... Cuba2 baik. Update blog, twitter, status saja tak cukup. Sembahyang hajat dan doa berjela saja pun tak boleh ubah diri kita kalau kita masih buat perkara yg sama.

Cuba ubah perkara2 negatif (cari yg tersembunyik. Tanya musuh kalau nak tahu)... mana tahu, dengan sebab perkara negatif tadi yg buat permintaan kita pada Allah belum termakbul. Macam aku kata dlm cerita tadi. Kalau semua lelaki berdoa utk dapat awek yg baik dan menyayangi... Maksudnya... Kalau semua doa termakbul, maka, awek tadi takkan dapat apa yg dia mahukan selagi dia tak mahu berubah... Rite...


Now... Pergi ke cermin tandas... Tutup pintu... Pandang muka... Dan cermin diri...
Tanya pada diri sendiri.... "Kenapa Allah tak kurniakan apa yg aku mahukan 364hari yg lepas? Kenapa?"

Selamat Tahun Baru 2011... Semoga tahun baru membawa lebih makna pada kita semua... Cheers!!!

2 comments:

Anonymous said...

u r rite mr bzz!

think +ve!

p/s : kamu kenal tak zulkifli abu bakar, dari IT department. dah ex-staff mebenk. tahun lepas dia resign.

Yaya_YuLeA said...

fuh..memg motivated la...

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...