Wednesday, May 19, 2010

Hope... Not always a cure...

Giving people some hope, not always the best medicine... trust me! At least not to all people lah...

One thing yg aku takut nak beri pada orang... adalah janji aku... Another thing yg aku takut nak beri pada orang... adalah harapan. Hope... Tak semua org boleh dapat janji and 'harapan' mereka dari aku... And, aku pun harap, org tak mengharap apa2 yg terlalu lebih dari aku. Aku akan cuba, just jgn mengharap lelebih...

Ramai kata... Kalau kita tak boleh beri bantuan, at least berikan harapan. Give them hope. So dia org boleh move foward and start to live again.

But pada aku, sesetengah org... Harapan yg kita berikan mungkin sebenarnya lebih membunuh mereka. Apatah lagi, kalau harapan itu memang kita tahu kita tak mampu lakukannya pada awal cerita.

Janji... Hanya ada beberapa org dlm dunia aku yg aku pernah janji. Sesuatu atau seketika. Macam tu juga bila aku berikan harapan... Aku tak dapat berikan harapan tinggi pada org lain... Tak kira sama ada kalau harapan yg aku berikan tadi boleh buat mereka 'hidup kembali' atau semakin gembira. Apa gunanya aku berikan harapan kalau aku tahu aku tak boleh buat.

And sometimes, aku kena tengok juga... Adakah harapan yg aku berikan pada org lain akan melibatkan org2 di sebelah aku atau disebelah org yg aku berikan harapan tadi. And bila aku tahu harapan yg akan aku berikan tadi mungkin terjejas disebabkan pihak ketiga, then aku akan cuba utk tak berikan harapan. Setidak2nya... utk tak berikan harapan yg tinggi mereka. Why should you give them hope, kalau kau tahu harapan itu takkan menjadi kenyataan. Kenapa perlu bagi gula2 yg manis pada org kencing manis sedangkan kau tahu gula2 itulah yg membunuh dia? Ubat itu pahit, but it will cure them rite?


Let me story you something ehh...

One time... Ada org mengharap pada aku. Utk buat sesuatu pada mereka. Yg aku kira, takdelah sesusah mana utk aku buat. Even, aku rasa, baik juga kesannya pada aku. But... aku fikir byk kali. Aku tak patut berikan harapan yg tinggi. Sebab aku tahu, chances utk aku berjaya takkan lebih dari 50%. Aku tak takut... But it was a calculated risk. And aku tahu, kalau aku berikan mereka harapan yg kemungkinan tidak akan terjadi lebih berbahaya dari aku tak berikan harapan langsung. And... u know what? ianya jadi kenyataan. Bila harapan yg org lain berikan pada dia menyebabkan dia lebih teruk dari sepatutnya kalau dia tiada harapan.

Another time... Aku mengharap pada seseorang. Just a simple hope la. Bukan yg melibatkan hidup, life, future or love. Bukan lah yg susah2 semua tuh. Just a tiny2 simple hope. Then that person dengan yakin... ok punya... boleh punya. takde hal. Dont worry... Kawtim... blablabla... Yes, bila dia berikan harapan camtuh, aku jadi seronok. Kan? Even, telling someone yg aku rasa seronok...  Harapan dah menggunung. Lagipun, mende tu senang dibuat. Mustahil tak menjadi...

BUT... macam cuaca sekarang ni, hujan pun turun tengahari... That person tak boleh laksanakan mende tu. Sebab ianya melibatkan org lain. Sorrylah... tak boleh, sebab blablabla... Tahu apa yg aku rasa? Sangat kecik hati. You give hope to other person tanpa fikir faktor org lain yg dia tahu dia tak boleh elak. Perasaan hati aku tu... kecik hati, marah, kecewa, geram etc etc... Serius... kalau tak kena orang... boleh jadi gaduh... Boleh jadi musuh!


Betul... Giving some hope tu baik... But... baca je 2 cerita aku di atas... Tu yg aku rasa... Kalau itu yg terjadi pada kau? Apa yg kau rasa?

Selalu, sebelum aku berikan harapan pada org. Kata putus aku... aku akan tgk... apa faktor yg boleh libatkan aku. Libatkan mereka? Kalau org harap boleh ajak aku gi vacation masa tengah bulan. Then, aku akan kata, I HOPE SO... Aku tak akan kata.. COUNT ME IN! Sebab aku tahu, posibility utk aku kene kerja tgh bulan tu tinggi. Even masa weekend!

Itu baru 1 faktor. Belum lain. What if, kalau aku tahu... Aku ada bini yg annoying. Yg asyik nak membontoti aku kemana saja. Boleh aku kasik harapan utk follow kawan aku ni pergi karaoke ngan member2 futsal? Ok la kalau dia org cukup korum. aku takde, boleh jalan. Kalau aku dah janji tu sbb nak teman member yg baru frust bercinta nak berkaraoke melalak mengingat awek lama. Aku takde... makin melalak la dia...

Sometimes, harapan tu menghidupkan seseorang. Membunga2kan seseorang. Menggembirakan seseorang.... But harapan juga yg boleh bunuh seseorang. Harapan juga yg boleh buat kita hilang kawan, bergaduh dan sebagainya. Nilai dulu apa harapan yg kita boleh beri pada seseorang. Walaupun ianya sekecil harapan


Lebih kita tak jadi jadi emas dari berbanding sekarang perak. Daripada bertukarnya perak menjadikan kita sebagai debu... False hope might kill someone, sometimes... so beware...



PS - Aku bukan bermaksud nak ckp, kita tak patut berikan harapan pada seseorang. Tapi maksud aku adalah utk tak berikan harapan yg salah dan kita tahu sukar utk jadi kenyataan. And btw... Terlalu mengharap pada seseorang juga boleh bunuh diri kita...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...