Wednesday, February 10, 2010

Tired - Hello, Me

Aku penat la nak kenal diri aku sendiri. But... Aku perlu buat. Bukan saja utk diri aku, but utk org sekeliling aku...


Last year, around May or June. Aku ada bagi satu buku kat kawan aku. Aku tak sure sama ada dia tahu atau tak maksud aku kasik buku (pinjam) tu pada dia. Bukan nak minta dia baca satu buku. Just nak dia wat satu test dlm buku tu. Yg hanya 3 page.

Aku tak tahu le, sekarang ni, dia dah baca yg 3 page tu ke belum. Sama ada kawan aku ni dah baca satu buku ni terus ke tak. But tujuan aku bagi buku tu adalah untuk dia KENAL DIRI DIA... So that dia boleh tahu kelebihan dan kekurangan dalam dirinya.


Aku bukan nak cerita pasal kawan aku. Tapi pasal diri kita.

HELLO, ME!

~Knowing others is intelligence; knowing yourself is true wisdom.
Mastering others is strength, mastering yourself is true power. ~ Lao-Tzu


Kelebihan diri kita sometimes, kalau kita gunakan pada cara yg salah ia boleh memudaratkan diri kita akhirnya. Kalau kita tahu kelemahan kita, dan kelemahan tadi, maka sooner or later, kita akan jadi lebih baik.  But, kalau kita kurang kenal diri kita, macam mana kita nak handle semua tu dengan lebih baik. You can say you know yourself, tapi, betulkan kita tahu apa yg kita masih lagi tak sedar?

So... kita dah hidup berapa lama? 33? 32? 30? 29? 27? 26? tahun lahir dalam dunia. Kenal ke diri kita sendiri. Yg basic kita kenal lah. Yg dalaman? Sometimes... kita tahu, but kita tak mengaku. Sometimes kita rasa kita ada kelebihan atau kekurangan... But kita tak pasti.

Kalau kita lebih mengenali diri kita, lebih mudah kita handle diri kita, kan? Masalah senang selesai. Kemahuan senang dipilih. Kelemahan senang diperbaiki. Kekuatan dapat ditingkatkan. etc etc. But... sejauh mana kita kenal. Sebaik mana kita kenal diri kita. Kita tak pasti bukan?

Kita ni suka pendam? suka menyebarkan? Cakap bohong? Tak jujur? Pemarah? Penakut? Daya penarik? Pemalu? Ego? Pentingkan diri sendiri? Takut pada realiti? Ikut je cakap org? Tak tahu apa yg kita mahu? Tak ada harga diri? etc etc... Sejauh mana sikap kita tadi, dan sejauh mana kita perlu hadkan kelemahan dan kekuatan kita tadi. Kita sendiri tak pasti kalau kita tak kenal diri kita.

Boleh tanya org lain. But... Kalau kita sendiri tak berapa kenal diri kita sendiri, macam mana org lain nak kenal diri kita? Org lain tahu apa yg kita tahu? Org lain boleh baca hati kita? Body languages kita? Apa yg kita mahu? Tak ada siapa boleh ubah diri kita kecuali diri kita sendiri.

~ Knowing yourself is the beginning of all wisdom. ~ Aristotle

Sometimes, kebaikan boleh datang dalam diri kita dengan senang, kalau kita tahu kekuatan dan kelemahan diri kita. Sometimes, kita boleh elakkan masalah kalau kita tahu apa kelemahan kita. But... kalau kita tahu sekalipun, masih lagi kita taknak buat or buat tak tahu akan keburukkan tadi. Macam mana jadi akhirnya?Kita tak boleh salahkan org lain kalau itu yg berlaku.

No... Aku tak cakap pasal diri kita saja. Aku cakap pasal diri kita semua.

Kita hidup, kahwin, ada anak, suami, isteri, mak mertua etc... Semua akan hidup disekeliling kita. Kelemahan dan kekuatan kita akan mempengaruhi kita. Kalau kita ingat diri kita tak ego (or tak ngaku)... Apa yg akan org lain rasa? Apa yg mertua kita rasa? Isteri kita rasa? Kalau family kita terasa akan keegoan kita. Bukankah pasangan kita juga akan terasa. Apa yg akan jadi?

It's all depend pada diri kita. Kalau kita kenal diri kita. Pasangan kita kenal diri mereka. Then masalah senang selesai. Perbincangan senang dibuat. Tapi kalau kita sendiri ego akan kelebihan atau kelemahan diri kita. Adakah org lain tak ego pada diri mereka? Think about it.


Duduk... depan cermin. Tanya pada diri. Siapa aku? Apa kelebihan aku? Apa kelemahan aku? Apa yg aku perlu lakukan? Apa yg perlu aku perbaiki? Kalau bukan utk aku. Utk siapa? Betulkah pilihan aku? Betulkah ini yg aku nak? Betulkah tindakan aku? Apa kesannya? Sekarang? Akan datang? Siapa yg dapat kalau yg baik itu datang? Siapa yg sedih kalau kita berubah? Bolehkah kita bersabar? Kenapakah kita bersabar sekarang? Tanya diri sendiri. Org lain tak mampu berikan kita jawapan kecuali diri kita. But, sampai kita bebetul kenal diri kita... Banyak jawapan dan persoalan yg akan tercicir.


~ You have to start knowing yourself so well that you begin to know other people. A piece of us is in every person we can ever meet. ~ Jogn D. MacDonald

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...