Tuesday, October 13, 2009

Bila adik aku bertanya...


Last week ada seorang adik aku bertanya pasal something... Dah lama dia tanya, barulah mampu dia bercerita dan mampu aku jawab sikit demi sedikit soalannya. And aku happy, bila dia tanya soalan tu...

1 - Lelaki ni tak cukup satu kan?
2 - Apa nak buat? Kalau macam ni?



Soalan 1... Lelaki ni tak cukup satu kan?

Aku kata senang je... Memang... Mostly... lelaki memang tak cukup satu. Aku lelaki, so aku tahu apa jawapannya. But untuk ape? Adakah dia tak cukup satu tapi masih lagi dia sayang yg pertama or dia tak cukup satu sebab dia tak puas (puashati)? Tak kiralah puas pada apa dan apa alasannya...

Adik ni kata... Kalau dia boleh buat kat pasangannya. Kalau adik aku dengan 'dia', mesti dier boleh buat juga kan? Hah! Tau takpe... Bijak otak tu... So sendiri fikir. Kalau kita still nak buat juga, then kalau kena pada diri sendiri. Jgn salahkan orang lain. Berani buat berani tanggung. Sorok-sorok pun... lelama mungkin kantoi...

So pesan aku pada adik aku... Kalau tak suka, jangan buat... Nasib baiknya... dia tak suka orang tadi. Tak suka juga tindakan orang tadi...


Soalan 2... Apa nak buat? Kalau macam ni?

Nak buat ape?

Hahahaha... aku kata. Buat bodoh. Since dier tak terasa langsung untuk involve dlm permainan baru tu. Tak terasa utk 'jatuh'... Then buat bodoh. Ignore. Totally ignore adalah cara yg terbaik. Kalau tak boleh ignore 100%, then cuba ignore mana yg patut.

Rules Of Love - Page 18 - Certain People are off limit
Perempuan suka dilayan. Kan? Tapi.. sesetengah orang, cara layanan mereka atau cara kita melayan mereka itu perlu ada limitnya. Tak kiralah kalau jiran sebelah rumah, kawan baik, orang kampung mahupun saudara kita sendiri. Perlu ada limit! Kalau mereka akan kata kita ini makin sombong, pentingkan diri sendiri, lupa kawan... Biarkan... Sometimes, kita kena tahu, limit itu adalah untuk kebaikkan kita dan kebaikkan mereka.

Lain orang, lain limitnya. Rite? Aku kata, dia tak boleh samakan dia layan kawan baik dia yg tak pernah jatuh cinta pada dia dengan org yg tengah tergilakan dia. Lain limit, lain tindakannya.

In this case, sure la tak betul kalau kita nak robohkan masjid yg hampir siap. Kan? So sometimes, kita kena tahu, kalau kita dah terlebih dari had yg sepatutnya. Takde rule setakat mana kita perlu letak limitnya. But pada aku, kalau adik aku ni tak suka kalau itu berlaku pada dier... Then itu limitnya. In her case... Aku kata, cukup sampai situ... You're way off the limit!

Lagi jauh kita tak hadkan limit kita tadi dan biarkan ianya berlaku. Semakin susah masalah yg akan terjadi. So nasihat aku pada dia... Stop it while you can... Dia bukan peruntuh masjid yg hampir siap dibina. Kan?


Rules Of Love - Page 40 - Be Cruel to be kind!
Lelaki, kalau di layan... memanglah... Sukalah dia... Ada yg sedar hadnya as lelaki yg berstatus 'not single'. But ada yg tak sedar. Or tak mahu sedar! Ini yg payah. So in order utk lelaki ni sedar, sometimes bukan saja perempuan kena tahu hadnya. Dia juga kena tahu tahu bila masa perlu jadi 'kejam'.

Cerita di atas. Kalau dia biarkan sampai orang tadi melupakan pasangannya. Sampai kununnya dia tak ada perasaan lagi pada pasangannya. Then dia perlu lakukan sesuatu. Segera. Bukannya, layankan saja. Dengan harapan lelaki tadi akan akhirnya sedar.

Sebab... mungkin lelaki tadi taknak sedar. Dan makin terbawa-bawa. Walaupun katanya dia telah berubah or maybe pasangannya telah tahu. Jangan kita ingat masjid tak runtuh lagi sebab tiada tsunami yg berlaku. Tahu tak kita... mata air yg lalu dibawah tiang masjid, walaupun ianya tidak sederas tsunami, ia tetap boleh meruntuhkannya. Suatu masa nanti... Aku tanya pada adik aku... Jadi kenapa perlu kita masih mahu jadi 'mata air' tadi? Kalau kita tahu kesannya tak bagus.

Aku tahu, sometimes, kita ikutkan sebab kita suka layanan orang. Or maybe kita terhutang budi. Whatever... Tapi ada masa, jadi kejam itu lebih baik dari jadi baik. Kalau kita teruskan juga layanan kita walaupun niat kita baik. Dan akhirnya lelaki tadi melupakan terus pasangannya. Adakah kita ini tergolong dalam kawan yg baik? And orang kata kita ni insan yg mulia. Org takkan kata macam tu kan?

Lebih baik kita kejam sekarang, berbanding kalau bila semua sudah tiada, baru kita nak berlaku kejam. Menampal atap yg bocor lebih mudah berbanding membina semula rumah yg telah runtuh.

Org boleh kata, kalau dah tiada jodoh, nak buat macam mana. Yg terjadi, bukan semestinya disebabkan kita. Ya, jodoh is jodoh. Tapi kenapa kita nak runtuhkan jodoh yg betul2 hampir tiba or telah berlaku jodohnya? Kita ada pilihan right? Mana pilihan kita? Kiri atau kanan?


Well...

Maybe kita blur or keliru or tersesat or tak tahu. Tapi beruntung kalau masih lagi ada orang yg mahu tunjukkan jalan. Beruntung sebab adik aku ni masih lagi mahu mencari jalannya. Aku kata, aku cuma bagitahu apa yg aku tahu. Yg lain... TERPULANGLAH pada dia apa yg dia mahu lakukan... Aku tak boleh decide utk orang lain. But aku boleh beri cahaya, so that dia tak kegelapan. But, kalau dah aku beri cahaya, dia still mahu jalan langgar lampu... Sukati mu lah...

Anyway, maybe itu antara nasihat2 last aku pada dia. Aku tahu, dia ikhlas bertanya. And aku happy, sebab dia sedar sebelum terlambat.

And sebelum dia pergi dari 'sini'... Aku doakan dia sentiasa gembira dan jadi seorang yg baik. Hopefully dia boleh apply dalam hidup dia apa saja yg baik yg datang dari aku. Walaupun aku abg yg jahat, tapi aku still cuba utk buat dia dapat yg terbaik utk dirinya...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...