Tuesday, September 08, 2009

B & L


I know a bit about body languages.

Aku suka perhatikan org punya body languages (BL). Kawan, lawan, boss, anak buah, bebudak kecik dan sebagainya. Aku lagi suka kalau org yg aku tengok tu org yg aku sedikit tahu akan cerita dan perangainya. Especially, kalau cerita yg aku tahu berlainan dari cerita yg aku tahu. And aku dapat baca BL nya bila dier ada antara dua cerita tadi.

Apa yg dia buat, macammana dia bercakap, cara memegang, cara duduk arah mana, cara menjawap, cara memandang, cara dia memerhatikan, cara mengelak soalan, cara menjawab soalan, cara menanyakan soalan dan sebagainya.


NOOOO...


Aku bukan nak kata dia baik atau jahat. Belum tentu dia jahat, kalau BL dia tak betul. Maybe dia tak pandai. Tapi, walaupun dia tak jahat.. mungkin juga dari BL dia, tunjuk dia tak ikhlas. Or... maybe dia hide something yg taknak org tahu. Mungkin juga dia ni memang baik, tapi disebabkan dia kibut, so dengan BL ni, kita ingat dia ni tak baik. Or maybe dengan BL dier, kita boleh anggap dier nih... bodoh! Cam gambar kat bawah!

Nampak ke Bush nih?


Penting oooo...

BL memainkan peranan penting. Why? Katakan aku nak bercakap dengan seseorang. Orang tadi belum bercakap dengan aku. Masih jauh. Dan tengah bercakap dengan org lain. Maybe dia boss aku? How?

Mungkin aku boleh curi2 dengar condition dia or apa yg dier cerita. But kalau jauh? BL la caranya. Aku tengok caranya, keegoannya. Kemaluannya (dia punya shyness laaa bengong!). Keiklasannya. Ketegasannya. Kemarahan, senyuman, tangan di mana, duduk or berdiri. Pandang mana bila bercakap org lain. Bila aku boleh agak, aku boleh bercakap dengan lebih baik. Right? Or maybe, boleh mengelakkan aku dari dimarah dengan lebih teruk. Or boleh propose apa yg aku nak cakap tu di lain masa. Takde le aku jumpe, tak pepasal kene tibai, keje tak siap, mende nak tak dapat lepas tu sakit hati sendiri. Right???

Work Smart! Semua org tahu, org tengah panas hati, kita jgn kasik cete masalah. Karang, kita yg kene rebus!


Tak semua

Bukan aku kata, kita tahu BL boleh buat diri kita lagi senang selalu. TAK SELALU BETUL. Tapi at least dapat bantu kita sesikit. Just jgn terover2 lak ikut prediction BL kita. Sbb takut, kalau org tu 'tak pandai' explain guna BL. Kita mati2 ingat dier happy, rupanya tak... Dia baru kene marah, and tengah tahan marah. Ambik kau. So man-man bila nak guna BL. Sometimes tgk masa gak. Boss besar nak datang, takkan boss atas kita nak marah2. Mesti dier simpan marah. Kita hentam gak, ambik la lepas tu kita!



Orang

Sometimes dengan BL kita boleh kenal, sejauh mana org tu dengan kita. Ikhlas mana dia dengan kita. Katakan dia kata, dia tak marah kita, tapi bila bercakap, dia asyik tengok minah mat saleh seksi. Agak2? Kita kata, kita nak break, dia kata... OKLAH... tapi bila kita nak terangkan... dia pandang tempat lain. Kita ingat dia nak terima cete kita? Apa cete ngan OKLAH? Orang nak jual kita something. Bila kita macam nak setuju beli something tadi. Dia menggosokkan tangannya dengan laju. Bukankah itu fishy. Mesti org tu untung banyak dan dia tipu kononnya dia untung 10ringgit je. Kan? Boss kata, prestasi company down. Dia kata, bonus semua kene potong. Tapi tiap kali sebut bonus, nampak senyum kat pipi dia. Adakah dia ikhlas? Bonus boss lain tau!

Macam2 org. Kita boleh tengok. Jangan terlalu percaya dengan apa yg org kata pada kita tanpa perhatikan BL dia. Mulut kata lain, hati? coz sometimes, kesan pada kita pada masa akan datang bergantung pada cara kita baca BL orang dan tunjukkan BL yg betul.

Tak caya? Gi jumpe boss, senyum dengan ikhlas, perhatikan matanya dengan redup, tunduk bila kena marah dan dengar dengan teliti dan jangan silangkan tangan di dada (aku tak tahu nak explain). Insya-allah... Lelama, boss rasa korang ni... Ada harapan la nak bagi naik gred. Buat la kalau tak caya. Or nak try lain yg sebaliknya, boleh gak. Aku tak jamin kalo 3 tahun lagi korang di takuk yg sama.

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...