Friday, July 17, 2009

Riddle of Life

Ok... this one, copied from, 'How to make anyone like you - proven ways to become a people magnet'. - Leil Lowndes - Page 159 (buy this book now!!!)

It's a riddle... Guess what it is...

It's impossible to describe
It's more common than the common cold
(and sometimes can be more of a nuisance)
It comes and goes with no apparent reason
We have no idea what brings it on
And when it goes, it's almost impossible to get back
We have no idea of why it happens
Other times it happens and you didn't expect it
Sometimes you welcome it
Sometimes it gets in your way
There is no predicting when or where it will hit
But it usually comes in a flash -
Then it disappears just as fast
Or sometimes it dies an agonizingly long, slow, painful death
It's one word.

What is it?



Ok... Apa jawapannya?

Cinta?
Love?
Sayang?

Well... If your answer is LOVE... Then nearly betul la jawapan tu...





Actually... It's a 'CHEMISTRY'. So what is chemistry?

Entahlah. Ayat pertama riddle tu dah kata. 'It's impossible to describe' Memang takleh nak describe. Takleh nak terangkan. Kita cam tahu2 je. Tapi nak cakap camne. Nak explain camne takleh. Apentah lagi macam mana chemistry seseorang tu lain dari yg lain?

Adakah chemistry yg buat seorang perempuan jatuh cinta pada sijahat berbanding sibaik? Adakah chemistry yg buat sijahat jadi baik kerana orang lain. Adakah chemistry buat perempuan pilih lelaki yg biasa berbanding dengan lelaki yg terlalu menyintai dia. Adakah chemistry buat orang tak tidur malam kerana org yg dia tak patut ingat? Adakah chemistry buat kita sangat rapat dengan org yg tak pernah kita kenal? Adakah chemistry buat kita benci dengan orang yg tak sepatutnya kita benci? Adakah chemistry ini buat kita tak sayang kerana kita hilang chemistry? Adakah chemistry ini buat kita sayang walaupun kita dah tak bersama. Adakah chemistry ini buat kita gila, kerana kita tak faham dengan situasi sebenar. Adakah chemistry juga yg buat straight guy jadi gay?

Ada org kata, chemistry ada dalam banyak bentuk. Cinta, care, kawan, adik beradik, bosstaff etc etc. Mungkin betul, mungkin tidak. Yelah, mungkin kita hairan. Macam mana boss baru yg lebih garang dengan kita, tapi still kita rasa lebih attach compare ngan boss lama? Kita hairan, kenapa org yg duduk merenung kita dari jauh, lebih buat kita rasa tak tenteram berbanding dengan org yg duduk membawa bunga dan melutut didepan kita? Kenapa seorang yg biasa tegur kita kita lebih rasa 'bererti' berbanding awek cantik nak mampus tegur kita? Kenapa kita boleh rapat dengan org yg 'biasa', berbanding dengan org yg 'luar biasa'. Misterikan?

Adakah chemistry itu sendiri sangat misteri?


Ada org kata, pasangan yg berchemistry ni senang rapat. Cam kene gaya je. Cam tahu. Tak payah nak ditunjuk. Tak payah di ajar. Tak payah nk cerita. Bila call engaged, rupanya saing2 call masa yg sama. Selalu pulak tu. Macam tetahu je. "Eh... samalah kita!"

Ada org kata, org2 yg berchemistry ni cam connected. Satu demam, satu lagi pun demam. Satu bersin, satu lagi bersin. Tapi time mati... Prefer tak follow lah!

Ada org kata, org yg berchemistry ni cam 1. Bukan 1Malaysia. Tapi 1. Act as 1. Tak payah nak dikata, dah dibuat. Tak payah nak sayang, dah disayang. Tak payah nk ditegur, dah menurut kata.


So chemistry ada kaitan dengan percakapan? perbuatan? body languages? tindakan? kesan? pemakanan? pakaian? bauan? latihan? hormon?

Takde siapa ada jawapan yg tepat kan? Ada org tahu dan kenal ianya wujud bila ia melanda hatinya... Ada yg tak tahu. "Ape kobondo la yg wat aku suko sgt kek minah ni lah..". Apa cara pun, org yg tak tahu ni 'feel' it. Cinto buto ko apo?

Chemistry tu misteri ke? Magik? Magik dalam hidup kita? No one knows


But aku tahu something... Sama ada kita ada chemistry atau tak. Kita adalah magiknya dalam chemistry tadi. Kalau kita ada chemistry, tapi kita tak lakukan sesuatu, then magik tadi tak datang atau akan hilang. Kalau kita tak ada chemistry, but kita lakukan sesuatu, then one day, maybe, chemistry tu akan tetap datang. Tak ada siapa tahu.

And one more....
Jika ada Chemistry tadi. Jika boleh kita terangkan chemistry tadi... Ianya milik tuhan. Jadi... fahamlah kita. Yg segalanya Allah yg tentukan. So, ada atau tidak... Make sure, the end result, will be better walaupun yg berlaku itu tidak. Walaupun org kata buruk, walaupun kita rasa buruk... If we set it as good... Want it to be good. It will be good one day... You decide, not '1 word' yg decide hidup kita...

We're the the magic of life!


Remember this... Manusia yg boleh berfikir tu dicipta dari segumpal darah. Tak cukup magik lagi kah kita tadi?

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...