Sunday, March 01, 2009

Forgive and Forget...

Teringat lagi...

Seorang kawan bertanya pada aku... Tentang masalahnya. Kata aku... Aku ada 3 cara... Dari 2 huruf saja... Dia hairan. Dia tanya macam mana?

Either you Forgive OR you Forget

Lagi satu??? Tanya kawan aku lagi.

Forgive AND forget

Bezanya hanya 'or' dan 'and'.

Dia buat decision... She choosed... "Forgive and Forget'. Dia mahu maafkan dan lupakan apa yg berlaku.

So aku kata... Baguslah macam tu. I wish she will grow old fast enough!!!

Dia terperanjat... Kenapa aku nak doakan dia cepat tua dan cepat mati? Aku tergelak2 tepuk perut sambil minum air... think again my friend... Every little thing yg kita buat dlm dunia nih... Akan ada baik dan buruknya. Bila buruk kita buat, tak semua buruk kita dapat. Bila baik kita buat, belum tentu baik semua kita dapat. If one side is always win. Then the world will not be balance!

Aku percaya. As long as kita maafkan org... Forgive with a sincere heart. Then kita ok. Kita ok, kita gembira. And org lain gembira. But.... The last part dari 'Forgive and Forget' tu macam mana.

Sebab itu aku wish kawan aku cepat tua. Why? Sebab orang tua mudah nyanyuk. Org tua mudah lupa. As long as dia tak ada kelebihan macam Manusia nama Mahathir, dia cepat lupa.

But hidup bukan semudah yg kita sangka. You can forgive everybody. But it's hard to forget what somebody did to you. Either infront of you or behind you. Mulut kata kita maafkan. Tapi hari?

Sebab Forget tadi akan berkait rapat dengan sikap kita. Ada masa kita dah lupa apa yg kita maafkan. Tiada masalah. But bila kita marah, kita jealous, kita geram, kita irihati, kita itu dan ini. Kita mungkin teringat kisah lama. Nobody's perfect!!! Aku yakinkan kat kawan aku. As long as you live, i don't think you'll forget what he did to you. No way babe...

Kita lupa, but kita boleh teringat kembali. Itu masalahnya.

Kawan aku tanya... So how. Either way, dia yg pening kepala. Well, depend. Diri dia, mana aku tahu macam mana nak buat. Lain org lain caranya. But aku bagitahu dia. As far as i know...

It's fucking hard for me to forget everything. Especially perkara yg buat aku marah, sedih, geram, sakit hati etc. Aku kata, tak mungkin aku boleh lupakan. It's me! And aku accept it!

Abis... aku kena buat apa? Dia hairan...

Aku kata. You can say you forgive someone. Sincere or not, itu antara aku dan tuhan. But to forget... Lain cerita lain caranya. Kata aku... Aku tak mungkin lupakan, but aku boleh ganti. As long as the other side... SINCERELY agree dengan syarat aku. Sometimes syaratnya tak masuk akal. And the other time, maybe i request for loyalty. Depend.

It's true, life is a mystery.

Aku cakap kat kawan aku...

"Kau accept it. Apa yg berlaku telah berlaku. Hopefully, ianya tak berlaku. Dan aku harap... Kau pulak jgn pulak ngengada nak buat dianya berlaku lagi. Now maybe dia salah, but next time, make sure jgn ada siapa salah. Bukan dia, bukan gak kau! Kalau kau nak forgive, forgive. Maafkan. At least masalah dia dah selesai. Kalau kau maafkan tapi kau tak ikhlas. Itu antara kau dan tuhan. Kalau kau nak lupakan. Kau boleh pilih utk maafkan atau kau boleh pilih utk tak maafkan. Mana satu yg lagi baik, tu hak kau. Kalau aku ckp pun, still yg mana yg kau pilih tu betul. Kan? Then kau pilih forgive and forget... Accept it. Wish for the best. But, kalau one day kalau kau teringat balik kesakitan yg kau rasa sekarang... Ingat semula macam mana kau dapat lupakan kesakitan itu dlm masa ini. Aku ni kawan kau. Mana yg baik aku cakap. tapi, kalau ada apa yg aku cakap tu kau tak suka... Sorrylah... Aku cakap ikut apa yg aku rasa nak cakap..."

Member aku angguk... Senyap... Dan memandang jauh...


Forgive and Forget bukan cara yg terbaik. Tapi ia salah satu caranya yg boleh digunapakai...



Hopefully, member aku yg sorang tu dah lupakan. Dan dah happy (aku rasa dah happy kot sekarang nih... Katanya dah dapat anak!)

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...