Friday, September 05, 2008

Tanah Melayu, 99 tahun. Bukan, 999 tahun...

Saper yg kenal ini...

Tanah Melayu? Malaya?. Budak tongong tak sekolah darjah satu je tak tahu Tanah Melayu. Or simple tak makan dek cikgu sejarah...

Then kita jadi Malaysia... Right? Still ada Malaysia. Kenapa kita tak di panggil Race states or other thing? Apa pengorbanan pemimpin awal dah buat?

Ya, aku alu-alukan kedatangan mereka. Mereka macam keluarga sendiri. Tapi macam tetamu yg datang rumah makcik yg tua. Kita datang, hormat. Bukan duduk sejam. Lepas tu... "Kau mintak maap kat aku sebab kau marah aku, aku ada hak aku kat rumah kau nih. Dulu kau alu-alukan aku. Sekarang aku ada hak kat sini."

Tu satu... Ni lagi satu...

Sekarang aku nak tanya. Menteri Besar yg adil dan baik bijak sana. Kalau Wyda, familynya dan orang kampungnya kata (see comments)... Kampung dia orang cuma dapat pajakan tanah 99 tahun je... Kenapa 9 buah sekolah tu boleh dapat pajakan 999 tahun... Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan Tahun... Adakah sekolah tadi lebih besar jasanya berbanding orang yg pernah beralah dan menghormati tetamunya? Adakah sekolah tadi sangat penting sampai dapat tanah beratus ekar sebuah sekolah utk 999 tahun? Apa orang yg duduk di sini beratus tahun tak boleh dapat sama byk dari tu?

Fikir sikit MB yg adil dan bijak-sana... 999 tahun (Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan Tahun)... adalah satu tempoh yg sangat panjang. Akan berakhir lebih lambat berbanding tanah keretapi milik Malaysia di Singapore. Apakah dalam tempoh 999 tahun tadi tak ada pembangunan disitu? Kerajaan taknak buat apa? Value tanah tadi tak meningkat? Adakah 999 tahun tadi, hanya mampu sumbangkan berpuluh ribu je... Dan yg penting... 999 tahun... wujud lagi ke sekolah tadi? Bior betul... Ape tak maju betul dunia nih...

Kau biar betul MB... Aku tak persoalkan nak tolong. Tolong la. Sekolah. Ilmu. Tapi... Iskk la...


Orang kampung Wyda pun bukan orang kaya. Duduk family. Bukan rumah banglo 5 tingkat. Ada kolam. Ada ramai bayar yuran. Bukan kat tengah bandar. Takde sponsor syarikat atau menteri. Tapi... puluhan tahun lagi tanah kat kampung dia dah abis pajak. Mereka bukan guna tanah utk dapat duit untuk sponsor or bayar bill lektrik. Tak... Tapi untuk duduk. Tak berat sebelah ke tu? Kenapa tak bagi orang macam ni tanah? Bukan nak banyak. Kalau sekolah dapat ratusan ekar. Bagi setengah ekar pun. Dah kira okay rasanya... Sure la nak 999 tahun jugak. 18 keturunan wyda nanti nak duduk situ gak.. Apsal tak boleh ke?


So MB... apa kata MB?? Alalalalala... siann... MB ada rakan sebaya rupanya kat sebelah. Patut la adil...




Tanah kampung orang Melayu 999 tahun?
Kena adil... Kampung lain pun 99 tahun gak. So takde ye...
(bagus... bagus anak murid ku - karpal)


MB Perak - Melayu Islam yang TERmasuk Cina

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...