Monday, February 18, 2008

Jgn risau, itu kan rezeki kita.


Kawan aku yg seorang.

Camne nih, camne nih. Aku kata, jgn risau la. Itu kan rezeki kita. Kalau dh bukan rezeki kita. Kita nak kata apa. Tapi kalau org bagi, kita terima. bersyukur. Tak dpt apa yg kita nak, yg kita impikan, jgn pulak kita nak maki2, marah2 atau sedih2.

Kengkadang kita ni cepat sgt kecewa atau irihati bila tgk org lain lagi kaya dari kita. Bila pandang gaji org lain lebih besar dari kita. Kalau dia org berusaha, memang la dia org deserve. Kan? Lainlah kalau dia org kejenya mengampu je, tapi gaji besar. Errmm... memang patut lah di pangkah! Apehal pun, itu kan rezeki. Yg secupak tetap akan sama nilainya dengan yg segantang kalau kita gembira dengan apa yg kita ada.

"Apis, awak ingat gaji besar macam saya ni kaya ke? Lagi besar gaji awak, lagi besar lubangnya. Yg penting awak bersyukur dengan yg ada". - Kata Cik Mat Shaari pada 2004.

"Berjimat jangan sampai kedekut, pemurah jangan sampai boros" - Kata PakNgah aku


... Yg penting kan kita happy...
... Mengharap boleh, but biarlah realistik, supaya kita tak kecewa nanti...

3 comments:

Anonymous said...

entry sedapkan hati.. :P~

taper.. bertenang.. bertenang.. esok masih ada...

aight?

Anonymous said...

betul pis.. aku selalu tengok kawan2 aku gaji besau2.. tapi mesti budget besau gak..contohnya.

gaji bersepah.. tetiap hari makan kat luar.. fast food la.. itu la ini la..

gaji kecik.. duk umah goreng sayur.. kan sihat tu menu tu...

bzz said...

hyunck...
TAk jugak.

Tz...
betul betul betul...

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...