Wednesday, November 28, 2007

Kata aku...

Dia org kata... Mereka hanya pegang 1.2% dari ekuiti.
Kata aku... Tapi perlu difikir...1.2% tu utk berapa ramai org?

Cuba fikir yg mcm nih. Anggap ini satu pertandingan.
*Group A dpt 17biji dari 100 biji buah. Tapi ada 52 org dari group A. (Tapi Group A adalah org yg perlu mengendalikan dan mengeluarkan modal utk pertandingan tadi.)
*Group B dpt 50 biji dari 100 biji buah. Tapi ada 23 org dlm group B.
*Group C dpt 2biji dari 100 biji buah. Tapi ada 7 org dlm group C.
So siapa paling rugi?

Then fikirkan pula...
Mereka ramai di bidang perubatan, peguam dan bidang eksekutif yg lain. Dan mereka ada restoren mereka menguasai 24 jam jualan berbeza dengan restoren Tomyam yg hanya dibuka dari pukul 6 hingga 1.

Sebenarnya kejayaan sesuatu kaum adalah lebih pada kekuatan dan kehendak mereka sendiri. Walaupun kerajaan bantu 100%, tapi tanpa kekuatan dan keinginan utk berjaya, mereka takkan berjaya. Buktinya, NEP.

Tak perlu salahkan org lain dulu sebelum kita cermin diri kita. Kalau kita asik mabuk lalu langgar tiang lektrik(mcm jiran tmpt aku yg kerja jaga), takkan nak salahkan tiang lektrik yg kita langgar? "Babi la kau tiang, apahal kau langgar aku?"


Perlu di ingat juga... Tiada org kita yg dihantar keluar utk kerja tebar roti canai, buat bangunan, jadi business man. Right? Siapa bertambah? Siapa maintain?

Dan perlu di ingat juga, kalau ada 5% dari setiap group di atas yg mabuk atau hisap dadah. Group mana yg lebih nampak kesannya? Lebih besar angkanya? Dan group mana yg akan lebih byk rosak di masa hadapan akibat bilangan mereka yg besar?

Fikirkan?
Tak paham??? Takpe le... ignore!

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...