Wednesday, November 28, 2007

Baekkk Punya Tikam

Bila bekerja (peringatan juga bagi yg tgh belajar) terutamanya di kampeni yg besar dan berjaya. Berhati-hati dengan permainan politik di opis. Berhati-hati agar kita tak menjadi mangsa org-org yg bercita-cita tinggi yg tak pernah mengenal mangsanya.

- Ada org, yg bila bercakap... Kipas sana kipas sini... Ada yg pakai aircond lagi. Walhal kerja dan perangai 2x5 je org lain.

- Ada org, yg bila kerja... Org lain tak betul. Dia je yg betul. Bila ada problem dia kata org lain punya sebab. Walhal itu pun tanggungjawab dia.

- Ada org yg mewarisi ciri-ciri di atas. Ini paling celaka.


Di opis, paling bahaya bila kita jumpa org yg tak pernah memikirkan apa yg akan terjadi pada org lain bila dia lakukan sesuatu. Yg penting, sifat kiasu dan nafsu yg membuak utk mendapatkan pangkat, nama dan harta gaji yg diidamkan. Org macam ni.. Kita mesti jaga-jaga...
Tak semua dari kita dahagakan pangkat, nama dan kewangan. Walaupun kerja macam biasa. Lakukan tanggungjawab mereka. Org begini juga ada perasaan. Mereka dah lakukan apa yg mereka patut lakukan. Mereka patut dihormati atas jasa mereka.

Tak perlulah nak tikam belakang, cantas mencantas, mengutuk apatah lagi menjatuhkan org lain kerana kita tergilakan kuasa, nama dan harta. Ketiga-tiganya tak boleh dibawa kemana. Kan yg penting kejujuran, keikhlasan dan sikap kita yg baik?


Sebenarnya... kalau kita pandai berpolitik... Kita boleh perolehi kuasa, nama dan harta tanpa perlu menjatuh dan menyusahkan org lain. Cuma org bodoh dan bangang saja yg menggunakan taktik yg menyakitkan hati... To them... Go to hell...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...