Friday, October 12, 2007

Kita gembira, mereka?




Esok semua raya. Tapi, ada gak org yg beraya cepat sehari. Tak kurang jugak yg memang setiap hari dier raya tak kire la kalau hari ini puasa pertama atau ke 10. So, beraya lah kita nanti...

Well, this year aku tak rasa cam nak beraya sgt. Tak kisah je. Macam... Ehh nak raya ke esok? Ermmm cam malas balik kg pun ada. Boleh ke camtuh?

Lagipun raya tahun ni seriously aku tak beraya. Maksud aku. Kalau tahun lepas aku berbelanja sakan. Tahun ni tak. Tahun ni ada org yg beli baju smpi 3-4 helai. Ada yg kasut baru, sluar baru dan yg lain pun barulah. Ada gak yg tudung2 yg baru... Hehehe... Tapi, tahun ni aku takde beli baju puasa. Betul, aku takde beli paper utk raya. Semua aku pakai yg lama. Bukan la lama mana, kire baru beli gak la masa sale bulan 7-9 aritu.

So no baju puasa. Nanti lepas raya aku beli. Baru baju raya!

Bukan je aku ckp camnih. Ayah aku pun perasan. Dier ckp, macam semua tak menarik. Macam nak beli pun tak berminat. Fesyen yg lama... Kot nak yg baru boleh, tapi beli la yg jenama cam burung terbang tanpa diskaun. Tu baru. Tapi, buang la bajet lain.


Ok... tu cete 1... Ni cete 2...


Mlm tadi aku baca mastika baru. Dlm satu artikel, diceritakannya satu keluarga kat melaka. Miskin. Bajunya compang-camping, rumah berlubang, makan pun ala kadar. Anaknya yg umur 50an pun cuma keje kutip telur ayam kat tmpt ternak ayam kat kampung tu. Tu pun gajinya Rm10 sehari. Maknya pula dah tua dan dah tak boleh bebas bergerak. Adik beradik ada la. Tapi semua kerje lebih kurang dia. Camne nak beraya? Nasib baik la, masa mastika dtg tu, ada org nak bantu dia org. Nak bagi kerusi roda kat mak dia, nak repairkan rumah, nak bagi duit belanja...

Aku baca cerita tu. Walaupun mungkin taklah seteruk cete-cete lain. But aku terfikir...
Ermm... Aku rasa, byk lagi org yg lebih memerlukan dari apa yg aku perlukan. Kalau aku tak beli baju raya sekali ni. Maybe ada org yg dah berkali-kali raya, still dier pakai baju yg sama. Sedangkan kita, satu kali raya dah nak belanja macam dia org berpuluh kali raya. Tu tak kire 10 jenis kuih atas meja yg entah siapa tak tahu nak makan.

Mcm org tu, gajinya rm10 sehari pun cukup makan utk 2-3 org. Tapi kita, Rm50 makan sorang utk sekali. Tu yg mahal. Kenkadang, dok kedai mamak abis dekat 5 ringgit utk air je. Belum rotinya, belum yg lain-lain. Mungkin kita terlupa yg masih ada org yg susah masa tu. Mungkin gak kita terlupa yg kita pun boleh jadi susah macam tu...

Maybe sudah smpi masanya utk kita beringat LEBIH SEDIKIT utk org yg memerlukan bantuan kita. Mungkin lebih dari zakat fitrah yg dibayar setiap tahun.

Semua tahu, kita bukan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary yg mampu berikan berjuta bantuan dan dirikan masjid. Tak apa, kalau kita bukan Tan Sri sekalipun, masih lagi kita dapat tolong org lain. Kan?

Kalau kita tak mampu berikan ikan maka berikan jorannya. Kalau kita tak mampu belikan rumah, belikan simennya. Kalau tak mampu menanggung keluarganya, maka belikan buku utk anaknya. Kalau tak mampu dirikan masjid, permudahkan perjalanan ke masjidnya.

Ikut kemampuan masing2. Mampu bagi rm2. Bagi Rm2. Tapi kalau gaji lebih, bagi lebih. Bayangkan, kalau Carlos Slim dan Bill Gates tu org islam... Kan lebih mudah islam nih? Kan?

So... Bile kita dah berjaya. Bila kita dah selesa. Bila kita gembira di hari raya, jangan lupa mereka... Ingatlah... Masih ada lagi ada org yg masih berduka dihari yg kita raikan ini... Bantulah mereka, seadanya...


Dengan ini... Aku nak ucapkan selamat hari raya utk semua yg membaca... Tak kire dimana jua kamu berada... Have a nice holiday... N... Jgn lupe... Datang la beraya rumah aku nanti... :-)

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...