Friday, September 21, 2007

Not bad...

Bile aku perhatikan, apa yg org lain buat. Apa yg org lain capai. I said to myself... Waaa.... not bad jugak aku nih!! Kembang hidung aku kejap...

Tu lah... kengkadang, bile kita perhatikan pada org lain yg lebih berjaya, kita rasakan diri kita ni kerdil. Rasa macam kita takkan dapat capai apa yg org lain capai. Biar pun kita bangun tidur awal pagi tadi kita dah kata... I'm the best, still kita lemah semangat bila tgk org lain yg lagi baik...

Bukan tu saja, kengkadang, org lain yg dapat peluang yg lebih baik dari kita tak dapat sempurnakan apa yg sepatutnya lebih baik dari kita. Dan mungkin, kalau kita diberi peluang, kita mungkin dapat hasilkan sesuatu yg lebih baik. Tapi yg menjadi masalah, adakalanya kita langsung tak yakin kalau peluang tadi di tangan kita, kita akan dapat melaksanakannya dengan baik.

Kita bandingkan diri kita dan org lain. Bukan bertujuan untuk sombong dan bongkak. Bukan juga untuk menjatuhkan maruah dan keazaman org lain. Tapi, bandingkan atas sebab untuk memperkuatkan lagi keazaman dan kekuatan diri kita. Supaya kita tahu, seteruk mana diri kita yg kita sangkakan, sebenarnya kita jauh lebih baik berbanding sesetengah orang lain.

Mungkin, sesekali lompatan kita tersasar. Tapi tak bermakna, setiap lompatan kita tidak akan mencapai destinasi. Kalau kita tidak melompat, masakan kita akan sampai di platform yg berlainan. Bukan begitu?


...hmmm syabbasssss inspektor bzzz syabbbasssssss....

2 comments:

jetjetsemot said...

aa..congrats on your achievement in life..don't forget, to ucap 'syukur'..

bzz said...

syukkur alhamdulillah.. Meh makan satey kajang...

pap pap pap... tepuk belakang sendiri

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...