Tuesday, September 04, 2007

Indon

Kan semalam aku cakap, aku lupe ape yg aku nak taip kat sini. Then... masa on d way balik. Nak ujan nih. Aku ternampak Indon berjalan....

Ouhhhhh!!!!! Aku nak cete pasal Indon... Ermmm... So ini ceritanya...

Buat siapa yg tahu berita semasa pasal Msia. Dia akan tahu, yg ada sebahagian rakyat Indon di Indon membuat demonstrasi di depan kedutaan Msia di Indon. Sebabnya? Salah seorang kontingen Indon yg terlibat dengan pertandingan Karate di Msia telah dipukul oleh Polis.... Dan perkara yg sama telah berlaku dalam banyak perkara... Isu kepulauan di Sabah. Isu pendatang tanpa izin. Dan sebagainya yg menyebabkan mereka bertindak sedemikian rupa....

Ada diantara sepanduk dan ucapan meminta kerajaan Indon mengeluarkan kesemua rakyat Msia dari Indon. Dulu mereka bakar bendera Msia.

Tapi... tak pernahkah mereka2 ini terfikir... Apa akan jadi di kedutaan indon kalau rakyat Msia buat perkara yg sama?

Cuba bayangkan? Berapa ramai rakyat Msia yg dibunuh, dirompak, dicuri, dirogol oleh pendatang Indonesia di bumi Msia? Berapa ramai mat indon dan seangkatan dengannya yg duduk di kawasan kotaraya waktu hujung hingga mendatangkan ketakutan pada rakyat Msia sendiri? Berapa banyak kampung indon yg dibina di tapak yg haram? Pernah tak mereka terfikir yg rakyat Msia menyampah melihat mamat indon2 yg berambut panjang memekik melolong di KLCC dengan baju berbendera indon diwaktu malam merdeka? Dan banyak lagi... Tak perlu sebut semua... terlalu banyak... Tapi... berapa kali kedutaan mereka menerima nasib yg sama dengan kedutaan Msia di Indon? Fikirkan...

Pernahkah mereka terfikir, apa yg rakyat Msia rasa masa mereka lancarkan Ganyang Malaysia?

Teringat aku pada kata-kata kawan aku, student Indon yg belajar di Msia.
Tomo Saptomo dan Wak (tak ingat nama betul). Tomy kata kat aku... Masa tu kita org antara ribuan org yg menonton anggota reformasi yg melarikan diri anjuran geng2 Mat Jubur. "Pis... Dia org ni bodoh! Sama je macam org yg buat reformasi kat Indon masa Suharto." Then wak dengan selambanya... "Kau tahu pis, kalaulah cuma 10% dari rakyat indonesia tu ada otak, Indonesia ni dah jadi lagi maju dari spore."

Betul gak apa yg tomy n wak kata... Cuba bayangkan. Kalau Indon keluarkan rakyat Msia yg berapa kerat kat Iindon. Dan Msia keluarkan rakyat indon di Msia... Apa akan jadi? Berapa juta rakyat indon akan kehilangan kerja di Msia? Berapa trilion rupiah kerajaan indon perlu tanggung kos pengangkutan pendatang tanpa izin mereka balik ke sana? Fikirkan! Tapi tomy kata... "Mereka ni goblok!!!"

Aku fikir... Kita ni semua serumpun... Ramai yg sama2 islam. Nama je lain. Tapi kita masih ada jiwa yg sama. Masih lagi memahami bahasa antara satu sama lain. Malah rupa kita masih tidak jauh berbeza. Jadi kenapa perlu gaduh2? Kenapa perlu nak buat demonstrasi yg tak berfaedah? Org tu kena pukul... Biar la polis sini siasat. Sama gak, berapa ramai rakyat Msia yg kena perkara yg sama dek polis indon? Biarlah polis dia org yg siasat. Kita tak demonstrasi tak tunjuk perasaan bukan sebab kita tak kisah, tapi sebab kita ada otak dan tahu perbuatan tu takkan bawak kebaikkan.

Aku rasa, rakyat indon harus mempelajari apa yg perlu mereka lakukan. Aku percaya, kalau sebahagian besar rakyatnya berusaha dan memikirkan yg lebih baik utk indon. Aku percaya, mereka akan lebih baik dari Singapore. Bayangkan, apa yg akan berlaku kalau hanya 20% indon itu bijak pandai dan selebihnya di golongan biasa... Pasti Maju! yelah... 20% rakyatnya dah hampir sama dengan 2 kali ganda rakyat Msia. Dan hampir 10 kali ganda dari rakyat Spore... So... aku rasa... buatlah yg berfaedah. Utk Indonesia juga... Kamu tak sayang masa depan Indonesia?


Nota - Aku pernah dengar salah sorang consultant indon kat sini cakap. "Disini barangnya mahal2... Negaranya aman..."

4 comments:

Anonymous said...

diorang tu memang bodoh. nak buat cemana? ade hati bakar bendera Malaysia. dahlah pendatang, menyusahkan orang. tak reti nak cakap terima kasih... memang la aman duduk kat malaysia, yg tak amannye bila diorang ni buat Malaysia macam negara sendiri. tak tahu malu!!!

bZz said...

hahahaha...
masalah betul dia org nih... Tapi yg baik... baik betul..

jetjetsemot said...

hoo..susa la..dgn org yang x sedar diri..but yeh, tak sume orang indon jahat..cm org msia, bukan sume baek..

nechdzar said...

Tak tahu lah apa yang terjadi di Malaysia. Dengar punya dengar media di sana dibelenggu kebebasannya. Pun unjuk rasa dilarang. Negeri damai, namun rakyat banyak memendam perasaan.
Di Indonesia sini, masalah2 banyak ditanggapi dengan unjuk rasa yang tidak jarang berujung pada kekerasan.

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...