Wednesday, July 18, 2007

50 Siri - No 7 - 50 orang

50 ANAK GEMILANG. Menyenaraikan 50 tokoh yg telah pergi. Mati. Tak jadi masalah utk pilih sama ada yg hidup atau mati. Tak jadi masalah utk calonkan tokoh yg telah mencurahkan jasanya kepada negara. Tak jadi masalah semua org juga kalau ramai org komen kenapa Mahathir tak ada di dalamnya.

Yg menjadi masalahnya ialah, kenapa guna sms? Boleh ke Astro gunakan nama org mati, then kutip duit sms? Macam AF, macam rancangan lain. Ataupun Astro terlalu bahalol sampai nak menggunakan org yg telah pergi untuk mengutip keuntungan. Ni nak tanya, ape yg diafundi akan dapat apartment kat Ayer Keroh ke? Ada ke afundi masuk?

Walaupun afundi tadi mungkin diambil sebagai pandangan orang ramai saja namun, astro masih lagi mengaut keuntungan atas program ini. Atas dasar apa dibolehkan kita mengmbil keuntungan melalui sms atas orang yg telah pergi? Pandangan boleh dikemukakan dalam banyak bentuk... Kan?

Link
"Mulai 22 Jun 2007, seluruh rakyat Malaysia dijemput untuk memberi pandangan mereka tentang siapakah di antara tokoh-tokoh Anak Gemilang Malaysia yang telah banyak menyumbangkan jasa kepada negara. Pandangan orang ramai boleh dilakukan menerusi:

SMS
Taip AGM SMS ke 32999. · Contoh, jika anda memilih Tan Sri P. Ramlee, anda boleh menaip AGM PRAMLEE dan hantarkan SMS kepada 32999."


Keputusan undian as at 11.17am 17 July 2007 (11.17:17.07.07)... Allahyarham Endon mendahului peserta lain. Diekori oleh Tun Abdul Razak dan Tan Sri P Ramlee... Dan undian telah ditutup.

Syabas... Pemenang akan memenangi Percutian 5 hari 3 malam gi Berjaya Time Square, Satu Apartment di Alor Gajah Melaka, Kerusi urut ala-ala kuda dari Gentel dan Wang tunai RM 10000 sumbangan BSN.

Tapi, 'rakyat' telah memilih melalui sms yang allahyarham isteri seorang perdana menteri yg baru bertugas tak sampai 4 tahun lebih 'gemilang' berbanding bekas perdana menteri yg telah membebaskan tanah air ini dari penjajah... What say you? Adakah mempopularkan batik lebih penting mencapai kemerdekaan? Mungkin orang lama tak pandai mengundi...

Entahlah. Aku tak paham. Apa yg sebenarnya ingin disampaikan oleh astro utk undi mengundi ni. Rasanya, MCMC patut bertindak... Letakkan satu garis panduan. Apa yg boleh di sms dan apa yg tidak... Undang2 tak salah... But secara moralnya?


*Taip "Afundi bZz dan hantarkan ke 88888 kalau anda sokong bZz.

1 comments:

jetjetsemot said...

yeh..afundi bzz..

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...