Friday, December 22, 2006

Gentleman

Gentleman?

"... kau tak gentleman la kalau kau takut nak ajak awek tu kuar..."

Huh?

Hahahaha... Yup, aku memang tak gentleman. But.. being 'not a gentleman' is better than being a 'GENTELMAN'. Huh?

GENTELMAN?

Gentelman? Ape kejadah beruk tu? Hahaha... Susah nak carik gentleman nih. Gentelman senang la. Malah, kalau org cakap, 'org tu sangat gentleman' pun aku rasa tak lagi gentleman. But not what i will say. Pelik, memang pelik bila aku kata ramai sgt yg tak gentleman. Why... Ni lah ajaran yg aku terima.

So apa yg aku maksudkan gentleman dalam istilah aku? Gentleman ialah bila org tu bebetul gentle and care or etc for what he's doing, will do or did. Bukan setakat buat depan awek org kekasih or kat org depan dier je. I meant, all around la ni. Err.. tak paham? senang cete, perfectly all rounder gentleman. Setakat gentleman, berani ngan awek bini semua tu... aku tak iktiraf lagi la... Malah, ada yg gentleman depan awek/bini, but belakang lagi teruk dari org yg penakut or tak gentleman cam aku ni. Tu bukan gentleman, tapi GENTELMAN...

Ya... aku tak gentleman... Sangat tak gentleman. Even aku tak jugak baik! Should i care about it? Nope!

Ok... Biar aku bagi contoh. Contoh ni rekaan semata2 dan bukannya kisah benar. Ouhh... cerita 'kunun-kunun'lah nih... Takde kene mengenai dengan yg dah mati mahupun yg dah mampus. Kalau ada pun, ianya tidak disengajakan. Terima kasih.


~FAK la gentleman 1...~
"eleh, poyo gile konon nak tunjuk baik. Konon tak kisah apa yg org lain peduli asalkan org tu happy dan kita tak kisah apa yg kita rasa". Si A kata. Mengatakan pasal org lain. Mempoyokan org lain. Sedangkan dia, yg setakat buat lawak bodoh aka tongong sikit dengan gaya ala2 macho ('ala2' aku kata ye) pulak yg kaki ganti awek.

Itu gentleman? Fak la.. Why? Gentleman ape kejadahnya kalau merendahkan apa yg org lain buat. Tak kira sama ada org lain poyo atau tak. Sama ada org lain tu ikhlas ke tidak. A gentleman respect tak kira kawan atau musuh. Org poyo atau tak poyo. Siapa saja. Dan... Gentleman sepatutnya memaafkan. Gentleman berlawan dalam keadaan adil. Menusuk pedang di perut lawan dalam keadaan tangan musuh terikat adalah sgt tak gentleman. (sama la kes rampas awek bile couple ada problem-yg dier create problem)

Oh ya, aku tak gentleman!

Note : Tak baik mempoyokan diri org lain kalau diri sendri tu lebih poyo. Sesilap, maksud poyo pun tak tahu. Mempoyokan org lain yg kita tak kenal hati budi mereka adalah lebih poyo dari org tadi.


~FAK la gentleman 2...~
"I love you honey"... Cete pasal anak... Cete pasal kawin. Cete pasal masa depan... Cete pasal nak jaga awek bile awek sakit ape jadah... Buat muka kesian bila sakit. Alaalalalala.. bucuk2 sayang2...

Tapi... kat belakang awek... Sikit pun tak rasa bersalah bile kuar ngan org lain (awek lain la ni. Opsss... awek2 (mean ramai)) dengan gunakan kuderat yg awek sebenar dia (yg dier dah janji tadi) berikan. Gentleman ape jadah kalau pau duit awek sbb nak gi ngorat awek lain. Podah chit!

FAK la ini gentleman... Gentleman tak buat something yg awek dier terasa kecil hati. Walaupun aweknya kata tak kisah sekali pun. At least try utk hormat. Kata2 hanya kata2 yg keluar dari mulut bukan yg keluar dari hati. Said "I don't care" doesn't meant "I don't really care". Right?

A gentleman sewajibnya jaga perasaan hati aweknya or before dia boleh care perasaan awek2 atau bini2 org lain yg seksi atau cun tu. Kau kuar ngan org lain ye? Fak la... A gentleman patutnya notice yg aweknya sanggup berubah untuk dia semata2 untuk lawan2 awek2 nya yg lain. But, kalau pengorbanan aweknya yg berubah, fizikal atau mental pun dia still kejar awek lain... ni sangat sangat FAK, FAK, FAK kalau dia gentleman...

Oh ya, again, aku bukan gentleman! Sgt sgt la aku tak gentleman. But I'm not a gentelman...


~FAK la gentleman 3...~
Gentleman harus sabar dengan dugaan dan cabaran. Dalam hidup, keluarga, cinta, kewangan, Kerjaya atau apa saja. Gentleman juga mesti mudah untuk berfikiran dengan tenang (Emotionally intelligent) bila sesuai yg tak baik berlaku pada dirinya. Mengalah belum tentu kalah. Right? Dimarah belum tentu salah. Silap belum tentu gagal.

Kena marah kena tegur dengan awek sikit dah nak emo. Muka muncung hidung babi. Dah nak marah awek balik. Padahal dier gak la yg bodoh beno date ngan awek lain. "Sebab I kantoi date ngan awek lain dan you marah I. I nak you breakkan I. Hantar I balik umah mak bapak I". Hahahaha... Fak la gentleman!

Kena marah ngan bos sebab bodoh sangat tak paham bahasa apa yg bos nak. Tak paham apa dia yg client nak. dah nak emo2... memaki2... sebab kesalahan sendri. Pastu buat opis tu macam bapak sendri punya. Cuti ponteng ikut sesuhati tok nenek. Sangat tak bess... Sangat tak gentleman. Whre's your respect to your boss, company, colleague, integrity (cam ye je aku)? A gentleman know what to do bile kena marah. Bukan buat kerja bodoh. Kenalah tahu berpolitik bila bekerja. Tak bes, benti, tak bes benti. Bukak kampeni sendri la. Tak bess gak bile bukak kampeni sendri. Hah! Fired je diri sendri. Puas hati! Fak...

Why? Itulah sebabnya... A real gentleman (dlm istilah aku) takkan jadi macam tu. Tak emo, tak marah, tak wat memende senteng tanpa sebab yg remeh temeh dekat family, awek atau siapa saja. Walaupun apa dugaan pun, dia akan cuba cari cara yg terbaik. At least, dier dpt apa yg dier nak, dan org lain tak juga terasa susah.

Again2 and again... aku bukan gentleman. Who cares? I'm a gentleman to a person yg kenal aku.


~FAK la gentleman 4...~
Dengan sebab apa yg kita buat tu berani. Utk terus terang yg kita ni suka kat awek tu. "Ya, saya suka awak. Saya nak ajak awak minum kopi kat kedai kopi". "Hi debbie, I hari ni nak ajak you lunch la. Lucnh date. Boleh?" Maka kita ni gentleman.

But Fak... kalau awek tu tgh couple ngan org lain. Fak gak kalau yg kita flirt tu bini org sampai satu family keberantakan. Fak gak kalau kerjanya memang tukar awek macam beli ayam itik kat pasar. Fak la this guy kalau dia kata dia gentleman. VEri fak...

Fak for a guy (yg believe dirinya gentleman) yg ajak awek org lain kuar malam2 sampai kol 1 kol 2 pagi tanpa fikirkan apa yg akan berlaku pada couple tu. Or maybe memang ada intention utk buat dia org break? Gentleman tak suruh awek dier balik kol 2-3 pagi sebab utk kesenangan dier sebelum tu. Gentleman tak buat something yg membahayakan aweknya walaupun org kata, "tak pedihkan mata". Independent is one thing. But safety is the other thing.

Why i said fak? Hahahaha... Simple thing also you donno ka? A gentleman, bukan saja kena hormat akan perasaan seorang perempuan yg dia suka but org yg disekelilingnya. And a very gentleman akan sanggup utk gadaikan nyawanya utk keselamatan org yg dia sayangi. Bukan duit mereka.

Ouh,, ya? Really? Memang aku tak gentleman!


~FAK la gentleman 5...~
Hanya manis dibibir. Hahaha... explain apa yg nak di explain. But org yg hanya manis di mulut ni. Sesungguhnya. Tak gentleman. Terima kasih. Fak them yg macam ni. Dah berjanji. Cubalah tunaikan. That's why... Si kaki perempuan ni, janji sesekali janji sehidup semati. Sbb mungkin couple ngan org lain. Kahwin ngan org lain. Gi date ngan org lain. Mati pun ngan org lain. Huh...

Fak... I'm not a gentleman. But I'm not a gentelman...



Well well well... Org camnih gentelman. Hahahaha....

PS - take note... aku hari ni tak centre. Walaupun aku tak moody mana... But aku gile skek. So... maafkan aku. Nuff said, Aku bukan a gentleman!


Are you a Gentleman?

You Are 68% Gentleman

You are definitely a gentleman. You're very considerate and you have excellent manners.
Occasionally, you slip and do something foolish... but usually no one notices!

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...