Thursday, October 12, 2006

Entah... Bila kau nak kawin? (update)

Lapo.... grrrr...
Tu lah.. masuk lagi masak-masak
Iskk la...
Takpe... aku akan update kemudian... Bye...

UPDATE

*ahsuez dah memasukkan entry kat kalaulah.. Tq..

Kawan aku kata... dia pening kepala mana nak carik duit nak kawin. Apsal aku tanya.. Mana nak cekau... bini keje tak seberapa. Tapi nak kereta, nak bergaya... then mertua nak hantaran berjela2... Harap cantik je, tak cukup... Hmm... ini jawapan aku...


First... Aku nak tanya... Apa yg wajib kita buat untuk kita berkahwin... Dlm Islam la nih! Takkan la aku soh gi tanya 'tok pe kong' ahli buncit kat sana lak. Apa yg wajib kita lakukan? Utk hidup bersama...

Dah bandingkan kan dengan yg sebenar... Tak tahu? Gi cari...
Tapi kat sini maybe boleh tambah sikit... Satu, Dua, Tiga, Empat,
Beza kan? Tulah... Aku heran... Maybe... Melayu Mudah Lupa...

Ni org lain kata la... Kat kelantan... Mas kahwin besar... Sbb nanti kasik pengantin... Kat negeri lain lak mas kahwin tu kecik... Hantaran lak besar... Jawanya cakap... Gedi...

Tu lah.. Macam mana yg wajib dibagi sikit punya kecik... Yg tak wajib pulak di besar-besarkan? Nak masuk paper... Yg pelik... Yg wajib tadi hutang pulak tu! Cheh! Yg si kaya... Nak berlawan... 33k... Then 40k.. then 60k... then 400k... Weii... Yg tua kaya tu... Senang cerita, kasik je la hantaran dlm 10 juta ringgit ke... Baru Bill gates garu kepala... Baru org tak pandai ketuannya dirimu itu... Semua pandang angka dlm paper... Hmmm...

Tu lah... hantaran sekarang ni melampau. Tak caya? Tgk je la... Ramai mak bapak letak macam nak jual anak... Hantaran 10k... Perghh... Kengkadang, hantaran ikut apa kerja bakal laki. Kot laki pekerja swasta naik skek. Tapi... Ada masa... pekerja kerajaan pun tinggi... Ye lah... mungkin dok kat sektor senang 'cop' duit!

Ni pada akulah... Patutnya... hantaran tu ikut la kemampuan lelaki... Dan mungkin ikut juga status perempuan bakal isteri... Setakat ada degree, master tapi nak masak nasik pun kata, "Bang... ni air macam mana nak sukat?"... tak payah la... buat bazir duit je bagi hantaran. Tu, yg takde degree, takde ape then tak tahu nak jadi isteri tu lagi la satu.. Memang hampeh la... Jadi isteri kan bukan kire tinggi mana belajar... Kan? Yg penting kan jadi isteri tahu menjaga suami... Hal rumah tangganya, makan minum, anak2, maruahnya.... Kalau jadi bini setakat hanya tahu keluar rumah, gi keje pakai minyak wangi bergaya sakan... Kata kat org, tu husband I... Tu bukan isteri...

So kawan... ada anak, jgn jual anak... Tuhan tak suruh jual anak... Yg penting dia org happy dah la... Hantaran tu setakat adat... Ikut sesikit sudah. Biarlah org kata apa... Yg penting bakal anak tak susah... Tak semua org boleh sedia secukupnya... Nak bagi hantaran, hadiah, tunang, risik, baju, sewa, rumah, alat etc... Mampus! Kalau kurangkan adat, kurangkan 'bergaya', tak kisah kalau tak dipuji... Rasanya.. Lagi ok kot? Zaman nabi pun tak buat kat KLPAC tak buat hotel... Tak modal beribu2... Bahagia jugak... Takde pulak bercerai berai... Kita, belum sempat kawin dah cerai... Isk isk isk... (teringat aku cerita Rob-B-hood, jackie chan malam tadi...)

Tu lah... Adat Melayu ni pelik skek... Ermm dlm islam ada ke risik2 nih? Ntah... Nak risik, then tunang, then baru nikah... Trus nikah takleh ke? Jimat byk tu! Cincin dah jimat dua... Belum hadiah itu ini... Waaaa... dah jimat beribu2 lemon! Buat sedekah kat org lagi bagus! Berkat sikit perkahwinan tu...

Ada tu, (ex aku yg dulu), aku muskil... Dia tunang, macam org kawin... 4 balai sedia... Wat kenduri sakan. Aku sikit punya pelik. Ni tunang ke, nikah? Aku yg bekas ex dier pun hairan. Sib baik tak jadik... Kan lagi bagus tunang tu jgn ramai yg tahu, tapi bila nikah... jemput la seramai yg mampu. Tak percaya? Gi carik... Sebabnya... Kalau tak kawin, at least takde le ramai yg tahu... Takde le malu sgt... "Eleh... tunang je gempak2... tak jadik kawin gak!"

Last call...

Budaya melayu... Melayu mudah lupa... Hantaran dan persiapan.. Mak aihhh... Bila kena komen ngan aku macam ni.. Mula la ckp pasal adat... Mula la keluar ayat... "Biar mati anak, jgn mati adat..." Abis anak mati (dek bayar itu ini), adat ada terus ka? Adat tu ikutla... Selagi tak merugikan dan melanggar agama...

Hmm tu lah... zaman dulu, atuk, mak ayah kita... hantaran sikit je... Semampu yg mungkin. Dpt kasut ke, tudung ke, quran ke, sepasang pertukaran ke... Dah cukup... Tapi la nih... Perghh... Canggih... dulu hantaran carik kat masjid india... La ni.. Sampai ke lowyat pun ada! Pelik... Zaman makin canggih... Atuk aku tak pernah pulak cerita zaman dia org ada org mintak kalkulator cina (sempua) tu utk kawin. La ni dah ada! La ni hadiah dari org pun boleh minta.. Sepatutnya, hantaran tu kan ikhlas dari yg memberi.. Kan? (Kalau aku perempuan, aku nak minta CPU Intel Core duo la ngan Ram 2gig... Letak atas dulang purple... Ok?)

Yg penting...

Bukan hadiah. Bukan upacara utk menunjuk-nunjuk... Yg penting kan bahagia... Bercinta macam nak rak... Then bertunang. Satu dunia tahu... (macam pernah dengar je kat mangga) tapi end-up hampeh... pun tak guna... Berkahwin sampai ke taman (siapa tu ye...) tapi end-up kat pejabat kadi pun... baik tak payah... Sikit-sikit... Tak semuanya tahap dewa-dewa... Tak membazir.... Kan bagus... Yg bagus kan sederhana... (Aku pernah dengar cerita. Seorang ayah, minta bakal menantunya hantaran... Hafal 3 juzuk dlm al-quran. Bermula dari surah al-baqarah... Itu saja... Berkat tak agaknya?)

Itulah nasihat dari aku pada kawan aku... Tapi dah terlambat... Sbb dan kene pau dah... Hahahahaha... Berusahalah bersungguh-sungguh ye... Semoga... bahagia...

* (Ermm, nasihat dari aku yg tgh mencari calon bini yg tak demand itu ini... begitu calon bakal bapak dan emak mertua... Ada calon? Aku ada.. tapi takut... Wakakakaka...)


Your Blogging Type Is Thoughtful and Considerate

You're a well liked, though underrated, blogger.
You have a heart of gold, and are likely to blog for a cause.
You're a peaceful blogger - no drama for you!
A good listener and friend, you tend to leave thoughtful comments for others.

1 comments:

Anonymous said...

dulu suka bukak makansakan.com tapi site tuh dah lama tak update.

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...