Friday, August 18, 2006

Ex (the series)- Part3 - Zaman dah sunat... (v 1.0)

Update 19/08/06 - Sorry la kalau ada yg taklehnak tengok awal2 tuh. La ni problem resolved

Askum... Aritu aku cerita pasal kisah zaman sekolah rendah aku. Ceh... Ada org gelakan aku sampai guling2. Aku letak gambar dia org gelak gak. Sampai hati dia org ni... Takpe... ada masa aku gelakkan balik... Lawak ke cete aku? Aku cerita ikhlas tu. *buat muka seposen...

Before that... Aku nak korang tgk dulu gambo nih. Takde kene mengena dengan Siri 'ex' nih... Aku nak suruh tgk. Mana yg ok. Color or Black&White? Aku amek gambar ni sekali je. Patutnya amek 2-3 kali, lain exposure semua. So ini je la yg boleh edit... Next time (mana tahu ada rezeki...) pakai aku punya sendri, aku amek bebanyak... Nak amek gambo awek seksi2.. Wahahahah >:)... Sorry la cropping tu tak berapa sama. (kot tak nampak file flash nih, cakap ek...)







*****************************************

Oklah... arinih aku nak cerita pasal pasal Ex-schoolmate aku zaman dah sunat. @ Sekolah menengah. Bukan sekolah gi makan. Sekolah menengah nih aku banyak lagi yg aku ingat. Aku akan ceritakan ikut peringkat sekolah. Ps... jangan gelak. Takpe.. Korang pun dah nak cuti weken nih. So boleh le baca pepanjang kan?



Form 1 - Tingkatan 1 yang jauh...

Abis darjah enam. Aku dapat 2 tawaran. 1 Sek Men Agama Segamat. (tak pernah terfikir aku kalau ada org panggil aku ustad). Satu lagi Asrama Felda...

So aku gi la Asrama Felda Semai Bakti Kuantan. (Aku tak layak jadi ustad!) Jauh... 1st time berjauhan. Sampai sana ayah kasik duit belanja Rm300 lebih. Wuu kaye!!! Tapi, ayah cakap jaga bebaik duit tu. Alamak, camne nih. Tak pernah aku pegang duit sebanyak tuh. So, sbb cuak, tu yg aku simpan dlm tilam la, dlm toilet+plastic (tmpt flush tu la). Ntah memane la... Org tak fikir mende tu. Kalau letak kat dompet ke, kat locker ke, memang kene pau dek senior. Tapi yg paling bengong sekali, gi mandi bawak plastik ada duit dlm selitan tuala. Kot aku gi mandi ada org bukak locker ke... selamat la duit aku. Ada 200 lagi.. banyak! (sekarang ni, gi buffet pun dah abis byk tuh)


Hidup di Pagar. Pagar makan budak!

Aku tak berapa ingat nama Ex-schoolmate kat situ. Yg aku ingat Elham Jidon (Black-masuk Smsj sesama aku), Abu Bakar, Anuar... Tapi yg penting... Semua nama skema la... Ali??? hmmm, takde kot? Sebelah belakang asrama aku sungai Pahang. So panjat tembok, boleh le terjun tebing. Sebelah tepi pulak ada brother jual makanan... Kedai kecik. So nak ape ke... Gi panjat tangga, then jerit kat brother tu. "Bang teh tarik 1, roti 1". Nanti dah siap, dia jerit balik. Kasik kat aku. Asrama aku guna tembok simen, bukan pagar dawai tu. Memang tak nampak luar. Rasa macam penjara pun ada gak! Haaa... kalau yg ni... korang panjat memang sah boleh panggil "FLY". Kat SBP yg pakai pagar dawai tu tak boleh. Sbb tu semua ikut lubang! takleh panggil FLY...

Sukan dan pagar...
So sukan aku kat sana cuma bola (still kaki bangku), takraw n bola tampar. Aku hairan jugak la, walaupun Form 4-5 ni gangster, tapi still time sukan dia org boleh lagi main dengan Form 1 macam aku. Tapi, kalau bola keluar tembok, kerja junior la tu.Bila bola keluar, sorang tukang panjat la tembok tu. Then kalau ada org lalu, mintak tolong campak dalam. Macam antu galah, nampak kepala je. CArik mangsa nak campak bola... Bolehlah korang panggil junior ni ball caller, bukan ballpicker. Tapi... awas... Jgn tackle senior. Nanti kene kick at your ball! (ps... aku tak sempat di suruh amek bola.. Hahaha... selamat...)


St Thomas - Sekolah ku yg Ding-dong...

Betul... Kalau kita gi sekolah lain. Kol 4 lebih dengar azan. Tapi sekolah aku ada loceng.Ding-dong-ding-dong... Azan dia org la tu kot? Dah ST THOMAS... Pempaham jelah...Kol 4 lebih kol 5, mesih ding-dong-ding. Kalo cikgu cine, dia org soh senyap. Kalo cikgu melayu... jalan terus.

Aku kelas 1A. Masuk kol 1 lebih. Budak Felda yg lain masuk kelas 1B la, 1C la. Ada sampai J kot? Kawan aku kelas 1A ni aku lupe la. Tak ingat. Tapi yg dari Felda ada 2-3 org je. Yg lain ramai cina. Nama member cina pun lupa. Tapi ramai la yg aku baik masa tu. Semua nama cina 3 atau 4 perkataan. Kalau 4 tu ada la nama Christian tu. Ada robert la, Chang la.. Ape je la. Kelas aku tingkat 2. Depan tempat perhimpunan tu, belok kiri, naik tangga. Lalu ko-op yg jual buku n pensil. (maaf, ko-op ni takde jual kerepek atau roti macam kat SBP). Naik lagi... Sampai kelas aku. Aku dok tepi tingkap. Sebelah budak cina. Aku panggil apek.

Selalu nak gi sekolah aku pergi awal. Kol 12 dah gerak naik bas. So ada masa gi jalan kat bandar. Abiskan duit yg byk tadi. Bawak Rm10-Rm20 dah macam org kaya. Jalan angkat seluar la macam Aziz Satar dlm cete 40 penyamun. Satu hari aku nyaris kena pau. Ada remaja (masa tu la) suruh bagi duit. Dia cakap macam nih.... "Hei mamat... MAri sini... Kau berani aaa jalan sorang2 kat sini... Kau budak mana? Kau ada duit?" Belum sempat budak jahat tu nak buat ape. Aku lari... Yah-yah-yah... Kat kompleks Teruntum masa tu. Lari macam org gila... Tak toleh belakang. Janji Duit aku yg 5 ringgit ni tak kene pau. Hahahaha... Dah macam kartun!

Susah... Masa tu BSN takde ATM. Aku guna buku biru. Takde tekan pin, just calit ibu jari kat borang. Tu pun pejabat pos! Lari punya pasal Sampai sekolah penat! Yelah, buku nak bawak, memende lain nak bawak. Dlm beg, penuh barang lain. :p

Aku teringat balik tu time Cikgu Abu Bakar. Dia pakai songkok. Muka baik. Tapi nak sound org memang selamba badak. Sejarah la rasanya. Aku boleh terlelap masa kelas dia. Dlm terlelap tu aku rasa lain macam. Apsal tetiba budak senyap. Apek kat sebelah bantai gelak tutup mulut. Aku cuba nak bukak mata. Tetiba aku cam nampak benda terbang. Aku elak. Aku tepis. Cisss... Rupanya cikgu baling pen dia. Tapi... Pen tu jatuh kat bawah. Yelah, aku dok tepi tingkap. Dah kene turun bawah amek pen. Ceh... Celake punya apek... Tak kejut aku... Penat beb...


Nenong-nenong-nenong... bantuan bantuan...

Aku dok situ tak lama. 3 bulan lebih je. So nak diceritakan Form 1 dengan form 2 memang tak berapa baik. nak bertegur. Susah... So terjadi satu cerita. Rasanya dlm bulan ke 2 kat sana kot? Senior panggil aku Chulan. (Tak glamer langsung!) Sbb senior yg muka macam aku nama Chulat! Senior Form 3 yg jahat amat. Sbb kononnya dok sabah dia gangster. Bangang... So adik si Chulat ni Form 2. Ntah ape Chu.. Bukan cucu la nama dia rasanya. Dia slalu kaco aku. Dtg locker aku. Mintak biskut memalam. Sampai satu masa dia boleh amek barang aku ke dia bukak locker aku masa aku takde. Aku geram aku maki. Dier tak puas hati. Soh settle ngan budak form 2. Aku turun. Bawah je. Lain block dengan Form 3-5. Dia tanya apsal. Aku cakap la ape pasal... Aku ckp, itu hak aku, so aku tak puas hati... So dia ingat dia senior (nyeh... form 2 je). Dier tak puas hati... Settle. Tapi takde le sampai nak bergaduh... Just tolak2... Ps... Aku tak nangis ek... Macam budak lain kene ragging. Aku senyap. But aku cakap yg betul. Aku ape kire...

Si Chulat ni nak masuk campur. Cilakak ni... Chulat ada geng form 4 n form 5. Dia panggil aku ke blok sana. Member aku ckp.. abis la kau... Aku gi la... Aku ckp apa masalah aku. Sbb apa aku marah. Then ada la budak yg backing aku. Tapi pengaruh dia tak kuat. Just selamatkan aku dari kena pukul. Tapi Chulat tak puas hati lagi. Nak settle lagi... Ahhh takleh jadik... Aku call ayah. mintak bantuan. Nenong-nenong-nenong... Bantuan sampai... ayah call kawan dier. Kawan ayah kerani kat asrama tu... Wakakaka... Chulat, n adiknya dipanggil. Aku pun kena sama. Beri keterangan macam kat polis tu. Memula dia org, then aku, then sesama. Then kita org bersalaman. Kalau tak settle aritu, dedua budak tu dpt surat. Chulat lak kene buang asrama... Sbb tinggal last case. Ingat lagi... Sebab tu dia terpaksa mintak maaf dari aku.. Bangga beb... Senior mintak maaf dari junior... Chulat kene jaga reputasi. Sbb bapaknya pengurus felda kat sabah. Pastu...

Hahaha... aku boleh baik lak ngan adik chulat ni. Ngan member dier. Ntah sape. Yg sorang tu aku panggil abg burn. Aku rasa, aritu dier ni kene tiouw bebetul ngan member ayah aku kot? Siap aku dipanggil makan biskut ngan form 2 dengan air kopi yg dirembat dari dewan makan. Dok bawah katil form 2, borak2. Budak form 1 yg lain cam tak puas ati. Yelah, aritu beriya tak puas hati dengan form 2, la nih, aku pulak yg baik dah... Ngan form 3 member chulat pun sama... Kirenya... lepas tu, aku gi block senior, harapan utk kena kacau kurang la. Chulat kan lebih tere dari form 4. form 5 boleh settle la. Dia ada geng luar. So one day, burn, adik chulat ngan budak lain ajak outing. Aku ckp, gi mana. Dia org kata, ikut sajalah...

Naik bus gi bandar. Then amek bas lain. Ehh jauhnya... Tiket burn bayar. Ouhh nak gi Teluk Cempedak. Jakun sekejap! Tulah yg pertama dan terakhir aku gi sana. Sampai sana, beli air kotak, keropok, kacang ngan ape ntah. Dok lelepak. Kacau orang lain. Konon anu dah besar la tuh... Aku dok senyap je. Then tengok org tgh berasmara dana kat taman2 situ. Petang sikit balik. So, aku outing tak beli ape... Start tu aku baik ngan geng ni. Member sekatil pun rasa tenteram. Sbb Form 2 tak kaco dia sekali...


Pindah...

Aku call ayah. Dia ckp, aku diterima masuk SMSJ. Ape tuh? Asrama penuh. Ouhh.. ape yg bess? So kene pindah la nih? So aku mengucapkan selamat tinggal kat budak kelas aku yg melayu, cina n india tu. "waa lu banyak untung masuk asrama maaa...". Ohhh, aku ingat masa tu aku tak dok asrama kot? Aku jugak mengucapkan selamat jalan kat geng2 senior tu. Siap adik chulat angkat beg masa bawak gi kete. Hahahaha... Awek... sorry... aku pemalu ngan perempuan... Sampai form 4... Rasanya la... Ohhh.. byebye kuantan... Then start from Mac 1991... Sampai la ni... Aku tak pernah jejak kuantan! Trust me... Tak pernah... org kata Teruntum dah tak cam dulu. Ye ke? Ok la... byebye my friends... Nak blah nih.... tatatititutu... Jumpa kat SMSJ ek...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...