Friday, March 26, 2010

Di bawah


Mawar foward email ni. Rata2 dlm email tu mengutuk perbuatan artis yg membuat pameran di Spain nih. Katanya ini menghina org islam, agama islam dan sebagainya.

Yup, kita akan tersinggung. Tapi tersinggung dan mengutuk tapi tiada tindakan susulan yg betul. Apa gunanya? Betul?

Walaupun gambaran yg diberikan dari patung2 ni amat menyakitkan hati... But in reality, as a muslim, perlu kita ambik iktibar...


Kita tgk semua gambar tuh... Muslim di bawah. Christian di tengah. Dan Yahudi mabuk di atas sekali. And perbuatan mereka adalah 'sembahyang'. ketiga-tiganya adalah 'agama tuhan'. Cuba perhatikan disebalah kanan tu. Ada lambang Jews dengan senapang. Apa yg artis mahu gambarkan? Ceritakan disebalik ketiga2 figure ni tadi? Ada maksud tersirat.

Sakit tetap sakit. But fikirkan lebih lanjut.

Umat islam sering jadi mangsa. Mereka di bawah. While org putih, org christian duduk di atas kita. Manakala yg mengawal adalah org yahudi. Sebab tu Tun M kata, yahudi kontrol guna proksi. Walaupun president US tu kristian, mereka tentu sekali memerlukan sokongan dan disokong oleh yahudi dan zionis. Tanpa yahudi (jews), mereka lemah. And as per gambar tu, jews kat israel di gambarkan menggunakan kekerasan utk menentang palestine (muslim yg terbawah). Itu hakikatnya.

Kalau kita stakat cakap dan mengutuk. Then takkan jadi apa. Gunakan otak utk befikir. Yg umat islam terkebawah. Belajar. Gunakan sains utk bangkit dan menaikki status tadi. Lawan gunakan otak. Bunuh diri saja tak membawa kemana. Bergabung utk menekan yg di atas. Masakan berbilion umat islam satu dunia tak mampu melawan jutaan org yahudi di Israel?

Hakikatnya... mmg macam tu. Umat islam masih lagi tak bersatu. Kita ada Shiah dan sunnah. Kita ada fahaman yg berbeza. Even... kat Malaysia... politik pun boleh berlainan 'kepercayaan'. Dah macam mana?

So.. beringatlah... kita ni kat bawah. Bukan disebabkan kita tak boleh naik. Tapi sebab mmg cara dan keinginan kita utk naik ke atas yahudi mabuk tu takde... Kan???

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...