Thursday, January 14, 2010

Sial Punya Orang

Dulu... Aku ni kuat marah. Now... jauh berbeza. Even skang ni memende bodo yg org lain marah tapi still aku lak wat bodo je... But ada perkara yg aku akan sentiasa marah sangat... Tak kira sebaik mana pun aku dapat perbaiki diri aku. Perkara itu adalah cerita di bawah ini...

Read This (thanks to Scott to highlight me on this)

Buang ayah tepi jalan

KANGAR: Seorang bapa yang baru selesai menjalani pembedahan jantung terkejut apabila dengan tidak semena-mena dibuang anak sendiri yang sengaja meninggalkannya bersama bungkusan pakaian di tepi jalan raya berhadapan Sekolah Kebangsaan (SK) Datuk Wan Ahmad, di sini.

Kejadian memilukan itu berlaku petang 7 Januari lalu sejurus Abdul Rahman Talib, 57, yang baru dibenarkan keluar dari Hospital Pulau Pinang (HPP) selepas menjalani pembedahan jantung, menjejakkan kaki di rumah anak lelakinya di sebuah taman perumahan dekat sini.

Anak lelakinya yang berusia 30 tahun bertindak demikian selepas mendapat tekanan daripada isterinya yang enggan menerima semula kehadiran bapa mentuanya dengan memberi pelbagai alasan tidak munasabah.



Abdul Rahman berkata, keesokannya, anaknya datang menemuinya yang disangka menyangka mahu menjemputnya semula selepas menyesal dengan perbuatan berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, andaian itu meleset sama sekali kerana anaknya cuma datang untuk menghantar basikal miliknya bagi memudahkannya bergerak.


Reaksi awal aku... Babi punya orang. Sial... Bodo nak mampus, mati kau masuk neraka la kau...

Aku bukan anak yg baik. Tak pandai melayan mak ayah aku. Even kalau tak setuju ngan mak n ayah aku, aku cakap aku tak setuju (memende yg tak betul). Aku tak simpan biarkan mende yg aku tak setuju tu tak tercakap. And tak consider pun akan jadi anak yg terbaik mahupun menantu yg disukai. Tak terfikir utk dapat jadi sebaik itu.

And aku tahu. Ada antara kita yg tak tahan dengan perangai mak ayah kita. Mungkin dia ego (aku tahu cete ni yg ayahnya ego gile!). Mungkin ayah kita dah tua. Mungkin ayah kita gurau tak ingat dunia. Or maybe ayah kita garang masa kita kecik. Or maybe ayah kita tak layan kita dengan baik. Or maybe ayah kita ignore kita masa kita kecik. But... ayah still ayah... Sejahat or tak lengkap macam mana pun ayah kita... Still, without his blood... Kita tak lahir dan makan sebutir nasi sekali pun!



I will never ever ever ever jadi macam cerita di atas. 1st... Anak derhaka. 2nd... Suami bodoh yg takut bini.

Kalau ikut cerita berita nih. Isterinya yg suruh dia menderhaka pada ayahnya. Buang mertua. Kalau itu isteri aku. ON D SPOT aku lempang. Serius... Jgn jejak kat rumah aku lagi. Berambus. Aku tak perlukan bini setan yg macam ni. Tak kire la dia kaya macam mana, cantik macam mana. Tapi kalau perangai dan hati macam setan. Aku persetankan org macam ni. Boleh blah!


Suami boleh sayang isterinya. Suami boleh manjakan isterinya. Suami boleh penuhi kemahuan isterinya.

But certain things, fikir masak2. Kalau apa yg kita buat utk isteri tu akan menjahanamkan diri kita. Or maybe menjahanamkan dia dan anak2 sekali. Nak biarkan? Kalau isteri tak berfungsi as isteri, yg sepatutnya sokong dan nasihat kesilapan suami. Kita nak duduk tengok je? Huhh... kau ni suami import dari marikh ke?

Kalau isteri jadi kurang ajar, kita nak biarkan? Ada yg kata, "aku ni tak suka marah perempuan". Bullshit! Kalau bini kau ada skandal ngan org lain. Kau nak biarkan? "Aku bagi peluang lagi". Peluang kali ke brape? Kali ke 20 kau nak tgk bini kau sana sini berpegangan tangan ngan lelaki lain? Kalau isteri jadi setan pada familynya. Kau taknak marah dan nasihat? "Itu bukan hal family aku.". Kambing gurun tahap gaban.

Jadi suami memang kene sabar, kurangkan ego, jangan baran or jgn pentingkan diri sendiri. But ada perkara yg kita, as suami tak boleh bersabar. Mungkin, kita boleh bagi peluang. Tapi kalau byk peluang diberi masih taknak berubah. Bukankah itu dah mencabar kelakian dia? Tak malu ke? Kote letak mana? Wei... sunat sampai takde pape la... Jangan jadi lelaki la, kalau takut nak sound bini yg buat salah.

Serius la... Kalau adik beradik aku buat kat mak or ayah aku or mertua dia org. Memang aku marah kaw-kaw. Marah tahap dewa. Even kalau adik2 angkat aku! Remember that aaa.... Biarpun yg jadi mangsa adalah mertua adik2 or 'adik2' aku, still aku ada hak as family utk nasihat dan betulkan perangai dia org.

Kalau adik beradik ipar aku buat juga macam tu. Aku still akan marah. Dont worry, aku dah cakap awal2. So bakal bini aku kene sedia utk hadapinya kalau ini yg berlaku pada family diaorg. Sedia utk tgk kemarahan aku. I dont care. Malah, kalau family2 dia org bergaduh sebab harta mak ayah, sama gak aku akan campur tgn. Aku taknak duit sesen pun. But aku buat sebab diaorg semua mata duitan.

And... kalaulah aku jadi macam mamat setan kat atas tu. Silalah panggil org kampung pukul aku utk sedarkan aku. Dipersilakan...


To my becoming wife... Take note of this things! Aku boleh jadi org yg paling bersabar yg org pernah jumpa walaupun dia lakukan kesilapan. Or aku boleh jadi org paling pemarah yg dia pernah jumpa kalau dia buat silap yg aku paling tak suka. You decide apa yg perlu aku marah atau sabar. Kalau kau baik... then dont worry... You'll be okay... and i'll treat as good as i can.

Gambar pakcik ni... jadikan iktibar utk semua... Maybe kita tak dapat jadi anak yg TERBAIK... But cukuplah utk jadi anak yg berlaku baik pada ayah dan maknya. Tak kiralah siapa mereka...




Sape jumpe mamat kat atas ni or org yg perangainya sama. Tolong starlite kepala dia barang 100kali sampai dia nangis2 mintak tolong.... Tq...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...