Tuesday, January 05, 2010

Complain pasal gula.





Di hawker. Duduk breakfast. Ada seorang mamat pendek. Messenger. Tukang hantar surat. Mulut kecoh. Semua complain... Bla bla that, bla bla this... Smpi aku cakap.. "Kau complain semua mende, tapi kau tak bagi solution gak. Apa kau dapat? Penat?". Diam kejap dia...


Sometimes... aku fikir org yg byk complain macam mamat ni kengkadang pathetic. Kesian. Macam dah takde mende lain yg nak dibuat selain complain memende yg aku rasa impaknya kecik tapi ignore mende yg impaknya besar.


Ohh... lupe... apa yg dia cete? Gula...

Sial punya goverment. Gula naik. Takde hati perut. Menyusahkan. Tak ingat pada rakyat... blablablabla...

Yup gula naik 20sen. Aku takleh nak kata aku setuju gula naik. Aku tak setuju gak. But aku tahu kenapa gula dinaikkan. Bukan ikut suka tok abah Najib je nak naik harga 20sen.

But... All in all, aku taknak complain 7 hari seminggu smpi dari 31hb Dis Mlm smpi 5hb Jan pagi (setahun) pasal mende yg naik 20sen!!! 20 sen! Watpe nak complain smpi berbuih mulut. Nak hebah satu hawker dan bercerita smpi tangan naik paras kepala?

Yup, gula naik 20sen, kedai pun naikkan harga? Complain je apa dapat? Daripada kerajaan subsidi org yg byk complain. Byk ngelat (kol 10 minum, kol 12 makan, kol 3 minum, malam kuar gi mamak)... baik duit subsidi tu guna utk org yg lebih layak.

Complain tu takde masalah, but sertakan solution. Cete gula naik kat satu meja. Memaki hamun. Semua tak betul... Apa dapat? Kencing manis ada la. Darah tinggi pun ada chance!Abis, asik marah n maki hamun je.

Aku nk tanya mamat nih. Ko beli gula sehari berapa kilo??? 14kilo sehari? So belanja kau naik Rm2.80 sehari sebab gula? Ko nak mampus kene kencing manis? Aku dok satu family. Tak pernah beli gula lebih dari 2 kilo sebulan! So kenaikkan 40sen sebulan.

Ok, fine, maybe sbb gula naik, barang lain naik. Mamak naikkan harga air. Air tin naik harga. Kek naik harga (kek byk guna gula). Etc etc... But complain je tak selesai masalah. Kau byk makan gula, kau kene kencing manis. Kau nak complain apa kat Allah (Allah Muslim, bukan Allah Katolik yg Khalid Samad PAS sokong)??? "Ya allah, kenapa aku kene kencing manis? Kau tak sayang aku ke? Aku susah nak pergi keje. ASik terbaring. Bini aku nak bagi makan ape?"... Complain lagi!

Why not... Lepas ni gi mamak, sesekali mintak air masak. Air suam. Gi hotel or restoren mintak sky juice (nama canggih sikit)? Kalau sekarang bday party tiup lilin kek. La ni buat salad. MAsak sendiri. Tak reti masak? Belajar... Takkan kau nak complain kat tukang pump tayar keretapi pulak. Takkan takleh berubah kot? 2010 dah la... Complain tu ok... Aku tak kata tak boleh complain. But bagi juga solution... Complain saja takde solution... Beruk dlm kandang zoo pun boleh wat time makanan dia dapat sikit. Apa messenger ni lagi bodoh dari beruk?


Aku tak suka gak gula naik 20sen... Tapi, aku tahu. Ada baiknya... Now, kalau hari2 aku lunch minum air manis, masa akan datang 10 hari aku minum air masak. Boleh kene kencing manis sebab air masak? Kalau dulu aku gi mamak hari2... mintak teh tarik, neskape manis. Now, duduk umah. Buat air sendiri. Jimat and and boleh kurang gula. Kalau dulu aku makan kuih yg manis2... Skarang makan makanan yg sihat. Aku ada solution. Time complain aku cuma 1 hari. Pastu... Life goes on!

And.... kalau kau gi mamak, mamak tu naikkan teh O kurang manis kau 20sen. Sebab gula naik 20sen sekilo. Kau maki mamak tu cukup2. Kalau sebab gula naik 20sen, air suam boleh jadi 30sen dari 20sen... Kau lempangkan je akak kedai makan tu. Kalau bday kek kau tu naik smpi RM2... sedangkan dlm satu kek tak guna gula smpi 10kilo... Kau sound ke tukang kedai sampai dier mintak maap kat jiran kampung kau...

Kau complain kat kawan satu meja. Maki kerajaan tak habis2. Bulshit sana bullshit sini. Tanpa solution... Huhh... kesiannya aku tgk mamat tadi... Bila la.. .kau nak mampus kena darah tinggi...


Hidup... takyah la byk complain. Kalau nak complain, gunakan dengan cara yg baik. Complain dan cakap saja, takde solution tak guna. Kalau kita biarkan diri kita asik complain dengan apa yg kita tak dpt or apa yg kita dapat ni jadi kurang... Adakah one day, bila Allah tarik balik nikmat kita, kita nak complain jugak kat Allah?? And... Bukan ke gula tu pun nikmat Allah. Kalau takde gula... kita minum Nescaffe pahit... sedap ke? Nikmat Allah la tuh!



Simple thing also you donno...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...