Thursday, October 01, 2009

Bila orang lain ada, aku pun mahu ada!

Bila aku tengok orang upgrade HP...
- aku pun teringin nak upgrade HP
Bila orang lain pakai HTC
- kalau boleh aku nak pakai blackberry

Bila aku tengok orang pakai Mac
- aku pun teringin nak pakai mac.
Bila orang lain pakai imac
- aku dapat mac mini pun jadilah

Bila orang lain ada PS3 dan xbox 360
- aku pun nak ada PS3. Paling kurang Wii
Bila orang lain ada PSP
- aku nak jugak ada NDS. Sekurangnya, dah ada

Bila orang lain ada digicam dengan HD video
- Aku pun nak digicam baru jugalah
Bila orang lain nak upgrade SLR
- Aku nak juga SLR baru dengan HD video. Boleh buat movie

Bila orang lain ada Core 2 Duo
- Aku ada triple core AMD pun jadilah
Bila orang lain ada Quad Core
- Aku ada Core 2 Duo pun ok. Janji laju

Bila orang lain ada Myvi
- aku teringin gak nak ada Persona. Besar dan laju!
Bila orang lain ada Waja
- Tak main waja, aku nak yg lagi baik dari itu. Mungkin Perdana?



Hummm....

Serius... Bila orang lain ada, aku pun mahu ada. Especially gajet or ape saja yg berkaitan dengan 'perhiasan'. Contohnya seperti yg di atas.

Kengkadang, time ada duit, bajet dah ada... Memang dah disediakan duit. Tapi aku tak terbeli gak. Tak tahu kenape. Kalau dulu, maybe masih lagi banyak terikutkan nafsu. Nafsu membeli dengan tanpa was-was. Tapi sekarang, maybe aku berubah. Mungkin lah...

Sebab aku fikir.

Banyak gadjet or ape je perhiasan ni. Sebenarnya aku bukan guna sangat. Aku suka yg terbaru, tercantik, tercanggih. Tapi.. aku tahu, even kalau aku mampu beli semua pun, aku still akan cepat bosan. And akhirnya aku cuma gunakan sikit je apa yg memende ni tawarkan. Tak fully optimise. Kalau aku upgrade HTC, setakat call, sms, camera and maybe surfing. That's it. Unless, aku nak gunakan utk forex. Which is... lama lagi la kan... fungsi HP... simple... tak perlu lagi kot yg canggih2...

Nak beli PS3, xbox... Ermm... dulu dah beli. Main 3-4 bulan... Ahh bosan lah... Tinggal... Ni nak beli... Memang teringin... Tapi takut lelama nanti bosan. Bosan sebab takde org nak di ajak lawan. Wii... maybe la seronok sikit. Tapi kalau dah pakai TV... mahu gaduh tahap gaban nanti. Sorang nak tgk tv, sorang nak main game, sorang nak tgk wrestling! Tunggu jatuh dulu harga.

Nak beli kete baru... Ntah... teringin gak. Tgk org lain vroom vroom dengan kete baru... Tapi.. Ntah.. gi keje dengan motor. Nak gi keje ngan kete... Gatal anak tekak aku nak kene bangun awal2 and mengadap jem 2 jam sehari. Tak hingin aku. Nak kata kete yg sedia ada tak laju, aku rasa... Kete aku jauh lebih layak kene speedtrap compare ngan kete baru yg ada! Even... Balik kg masa raya pun... walaupun kete cuma 850cc... Dari Ayer Keroh ke Serdang, cuma 1 kete je yg potong aku. Tu pun aku potong balik! Sejam 10 minit dari ayer keroh termasuk kencing and isi minyak! Pada aku, selagi kete tu boleh kene speedtrap, boleh amek selekoh 80kmj dengan stabil, and boleh aku bawak barang, then itu baik. Fungsinya... bukan gayanya. Tak kisah la kalau cap ayam pun... Kete canggih, bawak cam siput... tak guna gak. Lelagi bawak cam siput kat speedlane. Alamat kena maki ngan aku!

Teringin gak nak try apple mac. Tak kisah la imac or mac mini or macbook. Kalau ikutkan sure le patutnya macbook. Sebab at least macbook boleh bawak ke mana2. Tapi... aku mana suka pakai notebook. Tak suka. Suka full pc. Memang la travel kene pakai notebook, tapi... Dah la tuh, macbook, imac, or mac mini mahal nak mampus lak tu. Nak kene belajar lagi... So tangguh la hasrat tu dulu. Tunggu forex aku berjaya.

Nak upgrade pc lelaju. Tapi pc yg sekarang pun boleh guna lagi. Mungkin kena ganti harddisk dan monitor yg dah berbelang. Tapi takpelah... Bukan semua.


Aku tengok...

Kebanyakkan apa yg aku beli, walaupun mahal aku modal, tapi kalau beli nak memuaskan nafsu. Mesti aku cepat bosan. tak bosan pun, sesilap aku kasik orang or aku jual balik.

Tapi... kalau aku beli sebab aku bebetul nak... Bebetul perlukan... Walaupun mahal or murah... Macam guitar and amp yg berkos nearly 2k++... Or maybe tilam kat umah aku or maybe upgrade pc yg nak mati lepas dpt esos dulu. Aku still puashati... Tak kisah la mahal, murah atau cap ayam.

Sebenarnya.. Kepuasan aku, bila aku boleh gembira and boleh buat org gembira. Bukan barangan, bukan gajet, bukan harta, nama atau apa. Apa yg aku boleh gembira. Itu yg penting... Tapi... kalau aku dah gembira. Dengan cara aku... Jgn lak nak ckp2 bukan, kalau tak setuju walaupun cara aku tu buat aku gembira dah... Sebab cara aku dengan org lain mungkin berbeza... Kan?


"Ada tak ada... yg penting kita gembira... Sekarang miskin, siapa tahu esok kaya..."

2 comments:

FARAHNYEMAHMULYA said...

ADA ORG LAIN TIRU WRITING U..HE DID IT TO ME AND SOME OTHERS BLOGGERS TO
http://suhalaz.blogspot.com/2009/10/bila-orang-lain-ada-aku-pun-mahu-ada.html

bzz said...

Thanks Farahana...

He will pay, dont worry...

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...