Monday, September 28, 2009

Caring



Ada kawan nih, pakwe dier sakit. Denggi... Teruk tak teruk aku tak tahu le sebab aku tak pernah kene. Yg penting, denggi tu bahaya, tu je yg aku tahu.

Maka aku teringatkan satu kisah. lebih kurang 4 tahun yg lepas. Juga awek ni menjaga pakwenya yg sakit. Juga denggi. Kalau yg awal tadi jaga, datang menjenguk, bagi sup ketam dan jus betik. Yg kedua ni rasanya lebih caring.

Nak bagi istilah caring macam mana aku tak tahu lah. Tapi, bab2 menjaga kesihatan org lain yg terganggu tu, memang dia caring. Care too much. Tak tidur malam, berjaga sampai diri sendiri tak sihat, drive tengah malam untuk penuhi kehendak orang yg tak sihat, belikan ubat, hantarkan ke hospital, cek itu ini dan... kelam-kabut.

Sometimes sampai orang lain yg tak sakit ni pun boleh jadi marah sebab dia macam itu. Tapi, mungkin itu ada dalam darahnya... But aku respek apa yg dia buat sebab tak semua org boleh buat.

Well, kita tanya diri kita, kalau org yg kita sayang tu sakit, apa yg kita akan buat? Urut kan? Nasihat? Bagi ubat? melawat? Belikan itu ini? Pujuk atau marah?

Kalau ditanya, aku tak pandai melayan orang sakit. Aku tak kata aku tak care, but aku just cakap aku tak pandai. Maybe tak sabar. Aku care, aku nak jaga. But sometimes, kalau terlebih, mungkin aku hilang sabar. Aku tak kata aku marah, it's just lelama, nanti aku bosan and sedikit jauh. Sampai bosan aku hilang, aku datang semula. Kejap je....


Kembali ke kisah aku care... Bebaru nih... 9 April 09... 11.43mlm... Aishah call. Dia dah bleeding! Hooohhhh? Camne ni? Ni bini orang ni. Raman takde lagi. still on d way dari kuantan. BTW... mlm tu kan malam bday aku. So aku terfikir... Takpe... ignore bday aku. yg penting, rakan sebaya aku selamat (still harap Hadif lahir sama bday ngan aku)...

On d way gi rumah Aishah. Segala bermain dalam kepala otak aku... Camne? Dah bleeding? Bila nak beranak? Nanti kalau sakit camne? Abis masuk Pusrawi, Raman takde... Nama aku ke kene guna? Abis Haikal camne? Saper nak jaga? Abis kalau dlm kete, Haikal nangis camne? Abis kalau Aishah dlm kete tetiba nak kuar? Nak kene berenti tepi jalan ke? Bawak laju nanti sakit tak org nak beranak nih? Kain baju? Kete ape nak gi sana? Nak bawak air? Makan? Susu? Dan macam2 lagi fikir...

Tapi... sampai rumah aishah 10 minit lepas tuh... Dia dok depan TV! Rileks je... Ceh... Ni ke bleeding. Siap boleh tanya... "Kalau nak beranak, contraction dier tu camne rasanya"... Kalau aku jawab denyut2, kemut2 ok tak?? Hahaha... Aku tunggu raman sampai terlelap. Sib baik, si Aishah tak jerit2 sblm Raman balik. Kalau tak, caring aku jadik, scarying... Tunggu2... Raman balik. Aku lega... Soknya baru la si Hadif nak kuar. So... Aku ada rakan sebaya lagi!!!


But serius la... Ada masa, bila aku care, aku care sangat. It's just, jgn sampai aku bosan or wat aku hilang sabar. Kalau rasa, nak aku care... Jgn la sampai macam tu sekali. Aku bukan orang kedua dalam cerita aku di atas. Takkan sampai tahap itu.

So... tanya semula diri kita... Adakah kita akan care kalau org yg kita sayang tadi sakit? Macam mana? Cukup ke? Do you care? Or kita ni just nak ikut kepala otak kita je tanpa beralah?

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...