Tuesday, September 01, 2009

2 perkara

1...

Spiderman dah berjaya memanjat KLCC, walaupun terpaksa menceroboh sebanyak 3 kali dan ditahan 3 kali dan juga memanjat dalam keadaan cuaca yg tidak sangat di galakkan untuk memanjat diluar bangunan.

Imej dari Malaysiakini


Tahniah aku ucapkan. Takde alasan, takde salahkan orang lain takde penyesalan. Matlamat dan tempat dituju itu penting. Walaupun terpaksa melalui perjalanan yg penuh bahaya.

Bagi aku, apa salahnya KLCC bagi peluang pada spiderman dari dulu? Dia bukan sesaja takde ilmu. Dia berilmu dan profesional.


2...

Lain pula yg ini. Tidak ada aral, tak ada masalah. TEtiba iklan pula yg di salahkan. Itu yg terjadi dalam buletin utama, part sukan malam ini...

Orang mengutuk iklan semata-mata kununnya iklan tadi merendahkan martabat sukan badminton di Malaysia. Tak pernah aku terfikir iklan tadi merendahkan sukan badminton yg jadi kegemaran di Malaysia. Dah iklan tadi kata, perempuan model tu tak suka. Nak buat macam mana?

Abis kalau aku buat iklan, aku ckp tak suka bola, aku kena ban tengok bola? Or ada iklan syampoo yg perempuan bertudung main futsal. Maka semua perempuan bertudung perlu bangga. Dan Dia patut dipuji? Tak gak!

Yg merendahkan mutu sukan kat malaysia bukan sebab iklan. Sikap ahli sukan dan orang yg kawal sukan tu sendiri. Apa kena mengena dengan model iklan yg tak suka sukan tu? Kalau ahli sukan lupa daratan lepas dapat hadiah, sampai tak boleh main, salah iklan? Kalau yg jaga sukan tu sendiri suka menerawang mindanya dan asyik nak politik... Dapat allowance. Adakah salah iklan gak?

Apsal Jamaica boleh lahirkan pelari pecut terbaik. Dia bukan negara terkaya. Kenapa Iraq boleh top bola sepak asia. Negara berperang. Padang pun tak ada. Kalau ada padang, mungkin ada periuk api lagi! Apsal boleh terre? Sebab iklan dia ke?

Aku cadangkan, iklan malaysia jgn letak pasalsukan. Kalau nak letak, ampu je... Mungkin kita boleh juara dunia badminton, bola sepak, lumba lari mahupun lompat katak... Tu pun... kalau ahli sukannya tak lupa daratan lepas dapat anugerah dan pengurus2 dan pengendali sukannya tak sibuk berpolitik.

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...