Tuesday, August 11, 2009

I Trust In You!


"Trust - It takes years (or months) to build trust, and few seconds to destroy it"


So kawan aku bercakap. Tentang orang lain. Kalau nak dengar percakapannya, bolehlah. Tapi untuk kita trust dan simpan cerita kita. Dan trust akan apa yg mereka katakan... Kalau boleh janganlah lelebih.

So aku reply, -- Dont worry... I know it...


Aku susah untuk percaya orang. But ada masa, I do trust someone else easily. Depend. Maybe perwatakkan atau chemistry or apa saja yg buat aku senang trust org lain. Bila aku trust mereka, bermakna, banyak cerita aku yg mereka tahu. And most probably. Mereka juga trust aku untuk mereka berkongsi cerita mereka.


Secret

Sometimes, aku nampak rapat dengan seseorang. Rapat dengan orang ini, rapat dengan orang itu. Baik, boleh berbincang. Tentang perkara yg agak susah nak dibincang. Bercerita. Tapi tak semestinya aku trust mereka. Untuk simpan cerita aku. Unless aku bebetul kenal mereka. Or maybe, aku tak trust diri aku, untuk simpan cerita mereka. Dari diketahui beratus orang lain!

Sometimes, certain cerita, aku rasa, aku lebih trust orang yg aku cuma boleh berborak seminggu sekali berbanding orang yg aku jumpa setiap hari. Kita tahu, bila kita boleh trust mereka. Sometimes, apa yg mereka katakan, MUNGKIN boleh anggap kita boleh trust mereka. Tapi sebenarnya tidak.

Looking back at their history. Kita harus rahsiakan sesetengah cerita dari mereka. Mungkin bukan disebabkan mereka tak boleh simpan rahsia atau cerita. Mungkin rahsia tadi terlalu berat utk mereka simpan. Mulut pun ada had limit, kan?




Believe

Aku agak susah juga nak trust dan percaya pada apa yg orang lain kata. Lelebih lagi, bila mereka berkata dengan cara yg kurang menyenangkan. Nada, ayat, cerita, gaya, atau sebagainya. And again, sejarah sekali lagi boleh menjadi ukuran untuk kita percaya dengan apa yg mereka katakan.

At one time. Aku kata kat seorang kawan. Aku tak kisah dengan cerita seorang kawan lain. Aku boleh berborak atau sebagainya. But certain perkara. Aku rasa. Aku tak boleh trust dia. Sometimes... Bila aku dengar tentang satu cerita dari orang tadi... Sorry to say... totally bullshit je tuh...

History. Maybe... ada orang tak ada pengalaman untuk alami apa yg aku alami. So mereka mudah untuk percaya. But not like me. Bila orang kata. Aku dengar. Senyum dan angguk. Then kita tengok result... Ok... 1 time. Ok. 2nd time.. Ermmm... 3rd time... Ouhhh... 4th time... Takde nak cete sambungan? 5th? Ahhh cerita dongeng. And now... Ada jenis cerita yg aku anggap cerita tu macam cerita tentang budak gembala kambing dengan serigala. Unless... aku nampak dia bercerita dengan body languages yg aku boleh percaya!




Body languages

Ada org kata... Bahaya ni sebab aku belajar pasal body languages! Malu takut aku baca dia punya body languages. Sebenarnya tak bahaya mana pun... Aku bukan belajar utk tekel awek. Org nak tgk awek tu camne. Or camne nak flirt ngan body languages. Tak... Most of the time. Aku belajar untuk kenal orang.

You can speak about everything... About anything! Dengan gaya dan tangan yg terangkat-angkat. Tapi... kalau aku tak boleh percaya body languages kau. Then aku anggap apa yg kau cerita tu macam cerita labu labi. Dengar je la labu....

Macam mana kita nak percaya seorang yg nasihatkan kita kununnya cara dia terbaik. Sedangkan masa bercerita dia berdiri, bercekak pinggang, dengan tangan satu di dalam kocek dan mimik muka yg penuh dengan keegoan? And bila kita bertanyasemula tentang sesuatu yg rumit pasal nasihat dier tadi, dia berpeluk tubuh dan asyik menggaru hidung bila menjawab. Tapi bila tanya sesuatu mudah. Tubuh tak berpeluk, gatal pun hilang. Can we trust them? Walaupun mereka kawan baik kita? Sejauh mana kita boleh percaya kata-katanya? Dia ikhlas? Ego? Nak ikut telunjuk. Eksen? Poyo atau apa?

Sama juga dengan kita nak bercerita sesuatu rahsia. Bila kita bercerita. Sesuatu yg agak rumit. Perhatikan. Kalau mereka 'block' diri mereka bila kita tengah bercerita. Perlukah kita cerita kalau mereka reject cerita kita? Sampai tahap mana yg perlu kita cerita. Cara macam mana kita nak cerita. Adakah mereka bebetul mahu dengar? Sudi dengar? Or boleh percaya? Adakah mereka tersenyum evil bila kita cerita rahsia kita? Adakah matanya sayu bila kita cerita kesedihan kita?

Body languages memainkan peranan penting utk kita trust orang. Tak kiralah bila kita mahu dengar cakap orang or mahu org dengar cakap kita...


In the end

Sometimes, yg sebelah kita tu lah yg kita tak boleh percaya. Sometimes, kawan yg ajar kita tu lah yg kita tak patut dengar nasihatnya. Sometimes, yg tegur dan perli kita juga itu lah yg patut kita dengar. Sometimes yg jauh itu juga yg patut kita ceritakan masalah kita.

Ramai yg dapat tahu, bila sampainya masa untuk kita trust seseorang dan bila kita patut hilang trust pada seseorang. Look around you. You'll See... Hear... Feel... Understand... Kita tak boleh minta org untuk percaya kita. Kita berusaha untuk diberikan kepercayaan...

Good nite and take care...



Ermmm... Dalam dunia... tak ramai manusia yg aku trust untuk aku simpan rahsia... Aku harap sesiapa yg aku trust tu... tak terasa bebannya...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...