Tuesday, July 21, 2009

Anger Mgmt - Isnin Yg Indah


Ni cete smlm yg aku taip semalam. Tapi harini baru aku nak post... harap maklum


Nak jawapan bocor? Biar aku bagitahu sikit hari ini...


Hari isnin adalah hari yg tak menarik bagi ramai org. Kerja, kerja, kerja. But bagi aku, Isnin lebih kurang sama saja. Bukanlah aku tak suka bercuti, tapi hari isnin adalah hari bertemu kawan. Jumpe Rj, Skot, Bean, Mawar, Abg, Cinchan & Others... And... lupe... surfing internet gak!!!

So, hari isnin aku lebih bermakna dari hari sabtu dan ahad yg hanya dok kt rumah. But bukan isnin hari ini...


Anger Mgmt...

Dah lama giler aku tak angin satu badan. Marah yg rasa nak terajang je memende alah yg kat sebelah. Kalau dikira 7-8 tahun lepas, sekarang aku sangat jarang marah mcm tu sekali. Paling marah pun, kalau aku middle-fingered kan org lain yg bawak kereta cam haram. But arinih aku marah mengejut yg amat setelah nearly 1 year kot?

Pepagi, niat nk datang awal. Sebab nak hantar mak. But before that, aku isi minyak hitam (4T). Sebabnya, motor aku memang cepat makan minyak hitam. 2 minggu sekali kene isi. But sebab pepagi ni aku malas nak cek, so aku tuang je. Rupanya... terbanyak sangat la pulak!!!

Start okay... Jalan... Jalan sikit... Skali trus mati... Start2 tak boleh. start2 takleh. Tolak n start takleh. Ada bunyi pompompom... Dah macam cerita seniman bujang lapuk "Jolok motor yeeee bang??". Dah dekat 15 minit aku cuba start. Aku rasa peluh aku dah lagi banyak dari org yg berjogging kat kawasan rumah aku. Aku mintak mak ambik kunci motor ayah...

"H1N1 punya motor!!!" Gedegang...!!!!!

Aaahhh... geram gile... Berangin... Ok.. jalan je. Tak silap aku meter minyak dier rosak. Tapi... motor ayah aku break cam haram. Brape kali aku kibut nak break. Hangin satu badan lagi! Nak isi minyak dulu malas sebab dah lambat. Aku tahu, kalau isi dulu mesti lambat nih. Kalau tak isi masa balik, ngam2 la aku smpi opis.

Lepas hantar mak... Aku gerak... Baru gerak tak smpi 3 minit... Burrr burrrr burrr.... Apehal ko motor?

Rupanya habis minyak!!!! Petrol takde!!! Kambeeeeengggggg!!!!!!!!!!!!!

Kalau motor aku minyak byk... yg ni takde minyak...

So bayangkan dari jalan semarak ke kg baru aku menolak motor... Berpeluh lagi. Aku rasa hari ini adalah hari yg sihat.

Tapi...

Aku hairan... macam mana aku still cool lagi. Tak marah2 semacam. Tak cam 5-6 tahun lepas. Kenapa aaaa??? Ermm... fikir punya fikir...

Rupanya...

Masa aku hantar motor aku. Sebab dah takleh start langsung tuh... Tetiba nampak seekor kucing. Comel... Cantik color dier (perang2 hitam yg gebu)... And mata dia cam bersinar. Then si kucing ni (bukan ring namanya...)... "Meeeeiiiioowwww"... Macam nak cakap something... Maybe... "Motor kau ape masalah? Nak aku tolong?". Then tgk... dia macam buat muka comel2 rasa nak kene gigit and tersenyum... Woooaaaahhhh... Aku tersenyum... Dari marah terus tersenyum... Aku pun..... "Miowww miooowww miooowwww"... Nak kasik tahu kucing tu... "Motor aku takleh start... ko tolong cekkan jap cheng...".

Hahaha... terus aku relax, cooldown.... And terfikir... Aku takleh start motor je... Kucing ni, takde kerja, takleh makan sedap, takde family, selalu kene kejar anjing, takde rumah, takleh ada internet, takde credit card... Tapi survived!!! Ahhh... kalau aku ni mengeluh lebih teruk dari kucing... Buat malu je... So aku naik motor dengan relax dan takde perasaan marah.

Rupanya II

Angin ni... tolak motor sebab minyak abis. Baju dah hensem. Tapi kene tolak motor. Arrghhhh... Dah hampir 1km tolak motor, sampai la petronas Kg Baru... Lega... Then terus letak... SAmbil tunggu... Rupanya... Tempat yg aku letak tadi dah ada motor bayar dulu. Dia park tepi tu, aku ingat park je, rupanya nak isi... Brother ni kata... "Alamak... sorry bang... Saya dah terbayar. Sakit perut (sambil tunjuk perut)... Tak terberak. Tu yg saya letak tepi"... SAmbil tersenyum menerangkan masalahnya kat aku...

Baaammm!!!! Aku cakap... "Takpe2... saya ingat takde org..." Dan tersenyum... Bammmm!!!! aku lupe yg minyak motor aku abis... Bammm!!!! Aku terus hilang marah...


So?

Walaupun aku sekarang dah improve. But certain time, aku tetap manusia. Cepat marah... But... kengkadang, keadaan dan cara org treat aku yg buat aku sama ada makin marah or buat hari aku bertambah baik. Kucing yg tersenyum dan brother yg sakit perut... Walaupun aku tak kenal dia org... They make my day! Hahahahaha...


So ape jawapan bocor nya???

Kalau aku marah2... Takyah la tunjuk concern nak marah aku balik untuk ajar aku camne nak cooldown... Takyah la terlalu concern nak wat aku sedar yg aku tengah marah. Or marah aku balik or nak wat muka kesian... Caranya tak susah... Just diamkan coz aku memang cepat cooldown... Or... wat la lawak yg slamber and ikhlas... Insya-Allah... aku cepat gile cooldown. Before rocket tu smpi angkasa lepas, aku dah boleh gelak. Serius... Sekian... RM 50 utk jawapan bocor aku...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...