Tuesday, April 07, 2009

realiti @ fantasi?



Had this conversation with my friend.

Sessi bercerita-cerita. Di kedai makanan tak berat. And macam biasa, aku kata. Aku tak layak untuk menasihat. Apa yg aku mampu tolong ada beri sedikit pendapat.

So kawan ni pun bercerita. Bercerita. Bercerita. Cerita antara realiti dan 'fantasi'. (Note - Fantasi ni bukan maksud fantasi yg biasa kita dengar). Bila cerita. Aku bertanya. Bila cerita, aku tanya dan menyelah. Sambil makan2. Sambil minum2.

Suasana tak tegang kecuali bila terdengar dentuman kuat. Membuat aku sedikit tegang. Macam mana mahu balik?

Masalah si kawan ni nak kata complicated. Mungkin juga. Nak kata tak complicated. Mungkin juga bagi orang lain. Depend pada individu yg mendengar. Tapi bagi individu yg tidak percaya pada 'fantasi' tadi, mungkin ianya patutlah di ignorekan. Dan balik buat bodoh macam biasa. But bagi individu yg mempercayai 'fantasi' atau mungkin sedikit sebanyak mengambil iktibar dari hadirnya 'fantasi' tadi. Maka, masalah si kawan ni tidaklah semudah yg dijangkakan.

Apa masalahnya? Tak boleh aku katakan. Sebab itu masalah dia.


Aku banyak mendengar cerita. Direct or indirect. Hanya beberapa kes saja yg hampir sama dengan kes kawan aku. Hampir sama. So solutions mesti berbeza. And to create a solution, bukanlah semudah yg dijangka kalau kita sudahpun di dalam realiti sejak sekian lama. Itu yg membuat hatinya agak risau dan gundah gulana.


Well.... Babe...

For me... Masalah tetap masalah. Kalau bukan masalah sekarang, mungkin akan jadi masalah nanti. It's up to you how to run your life. Orang boleh kata apa saja. Aku kata. Dia kata. Mereka kata. Org sini kata. Orang sana kata. Mereka boleh kata apa saja. Baik atau buruk keputusan yg bakal dibuat. Mesti ada baik buruknya. Kau pun dah tahu kan?

So take it easy sebelum ambil keputusan. Untuk reduce ketegangan yg terasa. Know this. Someone 'will face' something oneday. If your 'fantasi' is right lah. Tapi kalau perkara tadi dapat diminimise kan. Kan lebih bagus. At least, kalau sekarang sesak. Cuma sedikit sesak. Kalau nanti sesak. At least cuma sedikit sesak.

Kita tak hilang apa-apa walaupun kita kalah sekarang dan menang nanti. Menang sekarang belum tentu menang nanti. Right? Kita tak boleh nak predict future. Tak boleh nak elak-elak bonggol atau hujan ranting yg bakal kita lalui dalam perjalanan kita. Destinasi kita masih lagi samar. Kita hanya ditunjukkan jalan. Jalan kiri, kanan atau kebelakang. Belum tentu, kalau kita pilih yg kanan, ia akan lebih selamat dari yg ke kiri.

So kalau kau tekadkan untuk kekal pada jalan yg sama. Bersedia untuk hadapi apa yg telah dikhabarkan. Tapi kalau kau mahu mencuba jalan yg lain, jalan lupakan jalan yg kau telah lalui. Jadikan ianya panduan. Supaya kita tidak lebih sesat dari yg sepatutnya. Yg lain, biarlah masa dan usaha yg tentukan. Mungkin tuhan yg berkuasa akan memberikan yg terbaik untuk kau.

Yg lain... Jangan bersusah hati. Ini hanya rintangan kecil sebelum hadirnya rintangan yg lebih besar dalam hidup kau... Pilihan di tangan kau. Pilihlah yg terbaik utk diri kau sendiri, keluarga dan orang yg tersayang... Buatlah keputusan setelah kau tahu, yg kau tidak akan menyesal dengan keputusan yg bakal kau akan ambil nanti... Biar apa pun keputusannya.

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...