Wednesday, August 27, 2008

Selepas Hujan



Selepas hujan. Rata-rata analisis pro (yg bukan blog) mengatakan market malaysia tidak dapat dijangkakan selepas ini. Ini kerana pelabur tak sure apa yg berlaku pada politik. Kerana ini yg menentukan hala tuju Malaysia.

But... Ini sebahagian dari snapshot kaunter komposit pada pukul 9.45 am.

9.45am


37 naik. 7 turun. 20 tak berubah dan 38 tak diniagakan.
Dowjone mlm tadi naik lebih kurang 0.23%.

So... Pagi ini, KLCI berlegar dlm lingkungan 1075mata. Naik 5 mata...

BUT... ini yg besar... Sampai bila boleh maintain? Coz... dari 37 yg naik... 70% aku jangkakan ada potensi turun atau jadi tak berubah. 7 kaunter yg turun memang takde peluang nak naik. 20 kaunter yg tak berubah mungkin berubah juga. Jadi turun. Ini kerana lebih ramai pembeli yg force utk beli harga dibawah harga tutup semalam.

Dan ini yg best... Dari 38 kaunter yg tak diniagakan. hanya 3 kaunter yg org nak beli lebih tinggi dari harga semalam. Maksudnya, kalau ada penjual, kaunter tadi akan naik. Manakala yg lain... Semuanya tak logik. Tak logik sebab semuanya nak dibeli dengan harga yg jauh murah...

So kemana kita akan pergi selepas ini?
9.53 am


Snapshot 1 tahun. 26/08/07 - 26/08/08


Dari yg di atas. Kemana kita akan pergi? Market tak bottom out lagi. Kalau semua market jatuh lagi. Support yg paling kuat... Lingkungan 900 mata lebih. Which. Dah bawah dari 1000 mata. Paras psikologi. And... surelah... KLCI jadi 3 angka saja... Ermmm...

Tapi jgn risau tak makan...

Tapi aku rasa.. Dengan asas yg kukuh... Yg dah dibinapuluhan tahun... Walaupun saham kita turun lagi teruk pun, insya-allah. Selagi takde rusuhan atau sebagainya... Org KL ni masih lagi boleh makan dengan selesa.

(Tapi... tak tahu jugaklah kan. Kalau yg memerintah ni macam unta, dan yg nak memerintah macam kambing. Susah nak agak jugak!)


tak smpi 10 minit dari 1st snapshot


Kalau ada istilah saham yg salah tu... harap maklum je la kan.

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...