Monday, August 25, 2008

Politik : Mufti Bapak Setan?

Slowlah aku bab cerita nih...

Aku baru terbaca cerita ni... Cerita bila Badrul Amin kata Mufti Perlis Mufti Bapak Setan. Apa masalah dia?


Who the Fuck do you think you are to say that to other muslim???


Ini yg salah satu sebab kenapa aku tak suka sesetengah pemimpin PAS... Kata pejuangkan Islam. Pejuangan Islam Taik Kucing kalau ceramah macam ini lebih buruk kata-katanya dari ceramah orang yg bukan muslim... Malu la sikit dengan bukan Islam. Pakai serban, tapi cakap tak baik...

Kita cakap baik2. Jgn kata org islam... Org bukan Islam pun suka Pas...

So yangg ni... Ustaz Badrul Amin ape kelancaunya ni bila dia panggil Mufti Perlis ni "Mufti Bapak Setan"? Itu ustaz? Itu Islam yg nak diperjuangkan? Pooorraahh chit...

Ustaz...
Bila seorang yg mengaku ustaz. Apa yg dia perlu buat? Salah satunya berperangai baik dan menunjukkan ciri-ciri yg baik. Tak kira siapa. Betul? Ustaz juga pemimpin. Kalau orang lain silap? Apa yg ustaz perlu buat? Mencarut? Tak kan... ustaz tunjukkan jalan yg benar. Bagi pendapat atau berbincang. Betul? Kalau org tak sama pendapat, apakah ustaz patut maki? Tak kan? Nabi tak panggil org lain setan. Nabi tersenyum bila org buat tak baik padanya. Akhirnya org tertarik kerana peribadi nabi. Sekarang umutnya berbillion hasil dari perangai nabi.

Memang lah Nabi tu Nabi dan tak ada org boleh jadi sepertinya 100%. Tapi kenapa seorang yg mengaku dirinya Ustaz taknak ikut perangai Nabi? Tak suruh jadi 100% sama. Tapi apa salahnya jaga mulut dan perangai? Susah sangat ke? Malu dengan org yg menyembah dewa bertangan 8. Malu... Perangai dia org lagi baik bila bercakap.

Kalau ini cara nak tarik org lain masuk Islam. Tak payah la... Gulung tikar la... Org bukan islam tertarik pada Islam bukan sebab kita nampak alim. Tak... Sbb perangai, tingkah laku, layanan dan sebagainya. Kalau perangai ustaz itu lebih teruk dari gangster kampung dusun... Apa nak jadi?


Setuju
Aku setuju dengan Pas. Utk tubuh negara Islam. Tak kisah la ada hudud ke tak. Tapi perangai orang yg kononnya ustaz dan ulama macam ni la yg buat aku benci. Serius...

Aku tak alim. Tapi aku tak mengaku diri aku alim tapi dalm masa yg sama boleh buat perkara yg org tak alim pun tak buat...

Jauhnya beza antara Ustaz Pas nih... dibandingkan dengan ustaz zaman dulu... Sangat jauh... Kalau ini perangainya nak tubuhkan negara Islam... Lingkup... Gi balik skolah agama. Tak payah mengaji tinggi2. Belajar dulu kitab yg ajar kita umat islam untuk menjadi umat yg bertingkahlaku sempurna...


Menyesal aku pangkah Pas PAU aritu... Serius... Aku ingatkan dah berubah... Tak macam dulu lagi...

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...