Wednesday, June 11, 2008

Mana-mana Kerajaan pun...

***Aku tahu ramai akan tak puashati ngan cete aku ni. But ini pendapat peribadi aku.***

Ramai org kata...

"Ahh September ni minyak akan turun". Sebabnya... KUNUN-KUNUNnya Anwar kata MP (tak bermaruah) akan lompat parti dari BN ke PR pada September ini. Dan bila PR memerintah, Anwar nak turunkan harga minyak... Lebih murah dari RM 1.92 sebelum pilihanraya aritu.

Aku kata... Tukar la kerajaan mana2 parti pun. Takkan ada kerajaan yg akan memerintah Malaysia ni akan dapat kekalkan minyak bawah dari RM2 dlm tempoh dia org memerintah. Lambat laun akan naik jugak. Percayalah... Sebab bukan semua negeri kat Malaysia ni ada minyak. Sesilap, kenaikkan lebih teruk dari 78sen ni.


Ok... 1st... Perlu tahu yang minyak naik bukan sebab BN bangang (especially Paklah). Paklah tak buat minyak. Dia byk minyak ada la... Minyak naik sebab harga pasaran dunia naik. Ingat tu, bukan BN yg naikkan harga minyak sesukahati tok abah dia org. Ingat ada kerajaan dunia ni nak naikkan minyak lalu jadi target kemarahan rakyat?

Why? Ini reason yg slalu kita baca. But, certain org yg kononnya pandai berceramah dan memaki dan menyalahkan org lain kat hawker atau kedai mamak tak tahu nih.

1st, pasaran minyak meningkat sebab spekulasi pembeli minyak utk dpt untung yg lebih. Ini kata org. Ketua Opec kata, kenapa nak naikkan pengeluaran, kalau pengeluaran masih lagi mampu handle permintaan. Kalau perngeluaran sama ngan permintaan, sepatutnya, harga minyak takkan naik beratus peratus dlm tempoh tak smpi setahun.

2ndnya. HArga meningkat disebabkan Dollar Amerika yg menurun nilainya. Why? Sebab krisis subprima Amerika. Nak tahu kenapa krisis ni berlaku. Tanya pakcik Google. Bila ini berlaku. Federal Reserved Amerika turunkan kadar faedah utk menurunkan beban rakyat mereka. Sejak tahun lepas sudah berapa kali kadar faedah diturunkan. Bila kadar faedah turun, rakyat dia org tak bayar hutang byk. Sbb kurangnya jumlah pembayaran hutang2 rumah dia org (krisis subprima).... Tapi... everytime kadar faedah turun, nilai dollar akan turun. Bila dollar turun. Minyak akan naik harga. Sebab, org satu dunia bayar ikut USD. Mereka tak bayar pakai Dinar Emas yg dicadangkan Malaysia beberapa tahun lepas (sblm timbulnya Islam Hadhari). Kenapa perlu naik minyak kalau Dollar turun? Kalau dulu 1 tong 60 dollar boleh beli 1 guni beras dari thailand. Tapi sebab dollar turun, 1 tong minyak nilainya mungkin tinggal 4/5 guni beras je. Bila ini berlaku, harga minyak akan dinaikkan.... Oleh org2 yg kekurangan beras. Tu baru beras. Takkan org jual beli minyak pakai kereta beras pulut gi parti bling2?

3. Masalah dunia. Sejak Amerika menyerang Iraq. Minyak naik mendadak.. Dari sekitar 30Dollar setong, kini menjadi 135dollar setong. Dlm masa 5 tahun. Selain tu, faktor seperti Nigeria yg asik nak berbunuhan je. Then Amerika/babi Israel nak serang Iran.. tu yg utama. Tak termasuk isu lain. Isu dunia khasnya yg berkaitan dengan pengeluar minyak utama dunia menyebabkan harga minyak melonjak.

Tu 3 reasons yg biasa dibaca. Tapi, ramai yg tak tahu. Tahunya maki2. Bila diterangkan, bodoh pulak tu. Boleh cari lagi reason2 lain.

Ok... abis cete pasal kenapa harga minyak naik.

Kenapa aku cakap. "Takkan ada mana2 kerajaan yg memerintah Malaysia ni yg akan dapat kekalkan minyak bawah RM2 smpi tahun depan?"


Ok, prediction. By bulan 6-9, minyak dijangka akan berada dalam sekitar 130-150 setong. Remember, sekarang ni summer. Bila summer, pengeluar senang nak keluarkan minyak kat laut. Bila laut tenang, org senang cari minyak. Takde masalah. Kalau pelantar jem ke ada masalah ke, pertolongan senang di cari. Pencarian minyak pasir/tanah (kat Kanada) pun berjalan cepat.

But, bila tiba musim sejuk (hujung tahun), org jangkakan minyak mungkin akan capai 200USD setong! Why? Sebab musim sejuk. Minyak 'susah keluar'. Org nak korek pun susah. NAk cari. Nak buat pelantar. Selain tu. Org yg buat pelantar perlukan besi. Beli besi pun susah nak dibuat sebab besi senang sejuk. Maka minyak susah nak dikeluarkan. Minyak kurang, harga naik! Ditambah lagi ngan masalah yg lain... Dan kalau penghujung tahun ni, Amerika confirm in recession atau mungkin masih lagi tak meningkat lagi ekonominya, maka, minyak akan tetap naik. Kena ingat, pengeluar teknologi dan sumber pakar memende camnih. Ramai di tempat yg sejuk!

BP chairman rejects "apocalyptic" talk of $250 oil - Terbaru... Apa akan jadi kalau minyak naik smpi USD 250 tahun depan?


So... adakah goverment Malaysia bersedia? Tak ada negara dunia yg cukup bersedia dengan keadaan sekarang. Tak kiralah harga minyak. Inflasi tinggi. Kurang bekalan makanan. etc etc... Tgk India, tgk Indon, tgk Korea...


....Kita ada petronas.... Kata mamat...

Ya, memang petronas untung besar setiap kali minyak naik. But, takkan kerajaan nak perah duit Petronas sebanyak2nya? Kita kena ingat, kos membuat satu pelantar minyak berapa billion? Petronas bukan ada 1 pelantar je. Cuba kira di negara lain sekali.

Perlu juga tahu, kos utk mencari minyak di atas tanah (kat US), pun dah makan kos berjuta dollar (ikut rancangan Discovery). Malaysia takde minyak atas tanah. Belakang rumah Makcik kintan takde minyak. So... Kita kene cari kat laut. Kos kat laut berapa puluh juta? Belum tentu kita korek berdasarkan data yg ada tu kita dpt minyak. Sewa kapal utk cek pun dah mahal. So... kalau kita perah duit Petronas gile babi tak ingat utk sedapkan hati rakyat SEKARANG. Maka... apa lagi tinggal utk petronas?

Aku tak kata kita tak boleh gunakan duit petronas tu, but utk kita guna gile babi sebab nak maintain subsidi sepenuhnya... Mcm Anwar kata... Aku rasa, itu utk kepentingan politik saja. Bukan utk kebaikkan kita semua sampi puluhan tahun akan datang.

Ingat, minyak kat Malaysia tinggal beberapa tahun. Kalau dlm 10 tahun ni kita asyik perah duit petronas tak ingat. 10 thn akan datang kita fully import minyak. Kalau petronas takde duit nak join venture ngan negara luar, macam mana kita nak dpt minyak lagi murah? Ape kita naik kereta pakai minyak sawit keluaran IOI ngan Sime?


Ini cerita lain...
Dari petronas membazir kat F1, baik kasik kat subsidi minyak duit F1 tu... Kata cik kiah...

Cik kiah tak business jual kuih. Kalau Cik kiah jual kuih dia tahu. Even jual kuih pun kengkadang kita kasik org lain percuma kuih barang seketul dua. Itu promosi. Iklan. Jenama. Kalau petronas tak buat camni, mampu ke petronas nak buat iklan kat TV satu dunia utk iklankan jenamanya? Comparekan guna F1 yg berpuluh juta, tapi berbilion manusia tgk Petronas, and driver dier jadi juara. Dan dpt iklan free lepas tu.

Kena ingat cik kiah... Petronas tak jual petrol saja. Petronas hasilkan Minyak sintetik. Dan produk lain. Kalau petrol habis, sekurang2nya dengan jenama yg ada, petronas masih mampu jual produk lain. Rakyat Malaysia masih ada kerja. And... kalau penjual susu kat pasaraya tu tak kasik sampel yg merugikan, masakan ratusan org tahu rasa dan jenama mereka yg belum sampai tahap 1 dunia tahu.

Kalau cik kiah kedekut dlm business. Taknak promosi. Taknak iklan. Taknak 'derma'. Cik epok2 cik kiah kene telan ngan KFC nanti!


Aku lebih risaukan anak aku nanti...

Sekarang aku beli minyak Rm270 seliter. Itu dengan ada subsidi, dengan minyak negara sendiri dan harga minyak dunia masih lagi 135USD. Bayangkan apa yg akan terjadi 20 tahun akan datang? Dan bayangkan kalau petronas dan tak berduit. Dah bangkrap kita kerjakan. Tak kasik chances langsung utk untung, invest, research and kekalkan pekerja yg berkualiti. Mana kita nk dpt minyak?

Bila petronas takde, kerajaan kekurangan duit. Cukai kurang. Bila cukai kurang, macam mana nak kasik subsidi? Harapkan shell? Boleh kerajaan kawal Shell, Esso? Kita boleh cukai. But boleh kita pau dia org sesukahati?

Boss2 shell bukan namanya Hamid. Bila bukan nama hamid, pekerjanya pun tak ramai nama hamid. Ah hong ada byk. Kalau Hamid2 yg beratus org tadi, yg patut gaji belasan ribu tu tak kerja gaji mahal. Macam mana nak lahirkan ribuan anak2 hamid yg akan dapat pendidikan yg lebih berkualiti dari anak2 Ah hong? Yg tak mintak biasiswa (yg menguntungkan kerajaan), yg akan bayar byk zakat... Bila anak2 Ah hong dpt pendidikan tinggi, sbb dpt gaji tinggi, dia mampu beli minyak mahal. Tapi, ribuan anak ratusan Hamid tadi yg patut dpt gaji tinggi tak dpt. Maka... Generasi seterusnya? Macam mana puluhan ribu cucu anak hamid nak bayar zakat?


....Aku prefer kalau minyak naik berperingkat. Selagi 'harta' petronas, minyak malaysia ni dapat dikekalkan 20-30-40 tahun lagi aku setuju kalau kita diberi subsidi. Asalkan goverment yg ada pandai (bukan macam sekarang).

Tapi... kalau goverment yg pegang (belum lagi) merancang utk memuaskan hati pengundi dengan bagi subsidi tak realistik. Maka aku tak setuju. Sangat tak setuju.

Ya, rakyat suka. Happy. Tapi, apa gunanya kita happy, tapi smpi satu masa nanti, kita akan 'bayar' lebih teruk dari sekarang? Kita tua, nak mampus. Anak pula duit tak cukup. Sebab asik bayar minyak import mahal sebab kita dah paksa bayar murah sekarang. Macam mana nk tolong kita masa tu? Kita tak kerja lagi macam sekarang...

Mungkin kita kata. Kita berjaya sekarang. TAkde masalah nanti. Sebab kita kerja engineer, kerja doktor, bank kerja gaji mahal. Tapi... Macam mana ngan anak nelayan yg ada sekarang? Anak penjual aiskrim? Anak penarik beca? Anak penduduk pendalaman yg tak kenal kenal komputer tu macam mana? Mereka gaji beribu2? Memang betul dia org tak pakai kereta 2000cc yg perlu minyak banyak macam kita yg kaya ni. Tapi, bila minyak naik, yg lain naik...

Lagipun... Tak ramai dah Ah hong dan Siva duduk kat kampung dan jadi Nelayan. Mahupun askar yg bergaji kecik.


.... If you ask me. Kalau aku jadi Anwar... Mampus la aku nak ambil alih kerajaan dari BN bulan September ni. Nak mampus? Sampai bila aku nak hendel subsidi minyak yg makin hari makin meningkat? Kalau aku anwar, aku biarkan sampai BN settlekan masalah Malaysia. Baru aku ambil alih. Masuk rumah yg dh siap, tinggal cuci tangan je...


..... Aku bukanlah menyokong harga minyak naik. Tak.... Aku sokong. Aku marah bila minyak naik Rm 2.70. Aku marah sebab kenapa Paklah tetiba kensel rancangan utk Singapore dan Thailand hinggakan rakyat dia org terima kasih kat MAlaysia yg walaupun minyaknya Rm2.70 tapi masih murah dari negara dia org.. Aku marah kenapa minyak naik mendadak? Kenapa kata naik bulan Ogos tetiba cepat?... Tu aku marah...

Tapi aku tak jugak macam mamat yg asik memaki hamun kat kedai kopi sebab minyak naik tapi masih jugak duduk kedai kopi, hisap rokok 8 batang sekali jalan... Aku marah, tapi aku tahu, kalau marah macam mana pun.... Life must goes on... Bukan utk kita je. Utk generasi akan datang. Untuk org yg lebih memerlukan duit minyak yg petronas dpt...

Ada caranya. Sama ada kita nak atau taknak. Mungkin... Tuhan nak duga kita... Sama ada hamba dia ni tabah ngan keadaan yg ada sekarang atau asik menyalahkan org lain tanpa berbuat apa2...

Kalau org marah aku. Aku kata. Aku mahukan Dollah Bedawi tu turun. Gantikan ngan org yg mampu handle masalah ni dengan lebih baik. Lebih telus.. Tak kisah la saper. Asalkan... Nanti anak aku tak teriniaya sebab nak selamatkan aku... Tu yg aku nak...

Buat masa sekarang... Aku nak tahu... Ape BN nak buat ngan penjimatan Duit yg ini. Jgn semua nak jimat, projek mega nak kensel, tapi tak tahu mana perginya duit tu. Aku nak tahu... Kalau Dollah takleh kasik tahu... kau boleh belah dollah. Kj sekali. Jual sama harga ngan setong minyak pun aku taknak beli...


...Aku masih boleh hendel dengan minyak RM 2.70. Dengan cara aku... Kau macam mana?

3 comments:

jetjetsemot said...

panjangnye awk taip..cpt anta emel kat sy..ahaha..

oh..sy tatau sgt hal ni.cuma tau fakta minyak da nek harga..jadi sy seru diri sy untuk nek beskal..yess!tayah drive..cmtula sy save duit minyak sy..

encik bzz..pena nek beskal dri kulai gi jb tak?bape lama eh?

mediocre sadist said...

amboi..panjang nye entry anda..

as for me, not much about the oil price. saya marah sebab pada malammm harga minyak nak naik tuh, traffik jam macam haram! nampak sangat malaysian x ada civic minded sampai kan jalan kat highway pon dieorg bole queued horizontally.

oh tersalah topic yer? kihkihkih sidetrack sket!

bzz said...

Jett,
Ye gi keje naik basikal. Dr Basikal. Naik basikal dari Kulai ke JB? Huishhh naik basikal keliling rumah pernah la. Dari kulai tu... Ape kate awak try dulu... Tgk makin slim ke tak...

Sarah,
Org Malaysia ni. Selagi dier boleh save 10 ringgit dier akan savekan. Walaupun org belakang tu dah maki hamun sebab org belakang nak isik ape lagi, smlm dah isik penuh...

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...