Monday, November 12, 2007

Bersih?

Bersih? Well, aku taknak komen ape2 yg pepanjang lebar. Karang kena tiaw pulak... Nak kata aku sokong. Aku tak sokong. Nak kata aku tak sokong, ada le sesikit aku sokong.

Cuma beberapa mende je yg aku cukup tak setuju pasal Bersih. Malah aku rasa... Dah terikut2 macam ala-ala pakistan pun ada... Tapi yg pasti... Dah macam zaman D'eye punya reformasi.

1st... Bila ada macam ni... Mesti akan menyusahkan org lain. Tell me... siapa kata tak menyusahkan org lain? Kedai kena tutup. Tak tutup karang org lari2 bila kena sembur masuk dlm kedai. Masuk beli takpe. Nanti pecah barang semua camne? Bila kedai tutup, org yg bebetul nak beli. Tak boleh beli dah. Bila tak boleh beli, org yg meniaga tak dpt untung. Tak ke menyusahkan org lain tu? Luckily, kali ni cuma sehari. Dulu? Penat tau... asik2 reformasi. Zalim... zalim... tindakkan dia buat reformasi smpi org tak boleh cari makan tu tak ke kira zalim?

2... Jammed... Hari Sabtu nak ke OU. Jammed. Baru aku teringat... Bersih... Wah... maki hamun aku. Aku mana boleh kena jam nih. Memang Cibai haram setan betul... Kalau takde Bersih... takde le org sangkut berjam-jam dlm highway. Nak salahkan polis? Polis buat kerja. Sediakan roadblock sebelum kene bom petrol. Di buat secara aman? Manusia kalau dah dipengaruhi emosi... Apa saja kata dan janjinya pun dia terlupa. Apa cete?

3... And this one. Yg aku tak setuju dan aku rasa tersangat bodoh! Mak bapak bawak bebudak utk pergi macam ni. Ape cete kak? Bang? Sehebat macam mana pun Bersih ni. Tak payah la bawak bebudak. Dan jgn salahkan polis kalau bebudak ni kena tahan. Dan jgn salahkan FRU kalau bebudak ni batuk2 kena asap pemedih mata. Salahkan diri sendri dulu. Yg bangang sangat nak tunjuk hebat tu buat ape. Ape ingat bawak bebudak ni Kj nak pandang 2 biji mata? Paklah nak buka dua telinga. Dia org tu tidur je kerjanya... Lagipun... Tu kan hari Sabtu. Biarlah bebudak tu tengok katun, buat keje sekolah, rehat, jumpa kengkawan.... Hmmm... Mcm ketam ajar anaknya jalan stret...



Well... aku sokong apa yg mereka tunjuk. Tapi aku rasa, mereka ada cara yg lebih baik dari cara ini... Takkanlah tak terfikir pun salah satu caranya. Mereka kan NGO dan politician yg bijaksana. Alah... Paklah ngan Kj tu pun... Bukan bijaksana... Apa susah?

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...