Wednesday, December 06, 2006

Soli, sorrrrryyyyyy... Sorry, sory, sory! Sooooooory, sury, sorryy?

Haaii....
Hi...
Heii....
Hey...
Hey!
Hi!!!
Hi
Hi? (Terpinga2)

Selalu kita tersalah faham apa yg org katakan. Bunyik hampir sama, tapi maksud berbeza. Itu yg aku nak sampaikan di atas. Susah kan? Memang, tulisan lagi susah. Dalam percakapan kita pun kita boleh salah faham. Inikan lagi tulisan. So maksud lainnya, mungkin kita boleh letak '...' untuk memanjangkan ayat tadi. Panjang sebutan akhir boleh bermaksud melembutkan perkataan, ada rahsia, ada sambungan mengeluh or etc. Depend pada cerita. Sama juga macam kita bercakap.

Sayaaaannnngggg.... Mungkin bermaksud kita nak bermanja. Sayang! Itu mungkin menjerit bile bini tak berenti ngumpat2. Sayangg? (satu je tanda soal) Mungkin sebab bini buat perkara yg kita tak sangka or pelik. Saaaaayangggg.... dier.... Maknanya mungkin memang nak menyatakan yg kita sayang bini kita. Sayang??? (byk tanda soal) mungkin tanya diri sendiri apa yg org kata sayang? Sayang, -diikuti dengan- nak pergi makan? Mungkin pula ayat tanya biasa2 (takde manja2). Tapi kalau, Sayanggggg, -diikuti dengan- nak pergi makan????? Tu maknenya bermanja2 nak ajak pergi makan atau nak makan bini dier kejap lagi... Depend pada cete la kan...

Entah, itu yg aku paham. Itu baru dari perkataan 'sayang'. Tukar nada, tukar panjang pendek harkatnya... Dah lain maksud. But ada masa, sama ada kita yg salah nyata atau org yg salah dengar yg menyebabkan kita salah paham antara satu sama lain. Mesej tak tersampai. Tu yg jadi gaduh semua tu. Padahal niat tak salah. Bila dah gaduh, dedua pihak tanak mengaku salah. TAnak mengalah... Ahhh payah... Harkat ape lagi nak pakai?

Well... for me, aku bukan good listener. Aku boleh cuba happykan org lain. But bukan a shoulder to cry on... all the time. (see... ada maksud yg aku nak sampaikan dengan ... tadi). Maksudnya... all the time tu yg penting. Maksudnya... aku ni tak boleh nak tumpukan perhatian sepanjang masa. Bukan maksud aku takleh mendengar. Cuma, ada certain masa, aku memang tak dpt catch up apa yg org nak sampaikan. BLUR! But, cakap je... Aku tak kisah. Cakap sampai aku paham. As long as org kata dengan baik. Kenapa aku nak marah? Betul tak? Im not a fast learner also. So memende mendengar ni memang tak dpt aku tangkap dengan baik. But... at least my shoulder jugak dah buat ramai org happy... right?

Aku jugak bukan good speaker. So... mungkin maksud aku tu org salah erti. Takpe... Aku tak salahkan org lain. Silap aku. Silap aku mendengar. Silap aku berkata. Aku boleh kata, semua org salah erti apa yg aku ckp kat atas. Right... Tulah... Bzz... cakap macam kap lam ye nge skek...

Mungkin kita kena gunakan ayat yg lebih mudah nak difahami. Bukan main ikut pendek2 je cam kat atas. Dengan harapan org lain boleh paham apa yg kita maksud. 'hi...' then senyum tu maksudnya apa? Ckp la yg full sentence skek. Org paham. Tak salah erti.... Errmmm.... Aku tak tahu. Silap aku...

So lepas ni. Maybe aku kena tukar ayat.

Sayang dah makan?
Sayang saya rindu awak.
Sayang sangat kat dier.
Sayang jgn buat macam tu lagi.
Sayang, sayang marah awak ni.
Sayang, saya tengah bermanja dengan awak ni. Awak perasan tak?
Sayang, kenapa awak buat macam ni?

Anyway... BM aku teruk... Hahahaha... No wonder org all the time salah faham apa yg aku nak sampaikan selalu!

PS - DEMMIT, thumbdrive aku ntah cicir kat mana ntah. Hantu betul! Hilang! Byk cete blue dlm tu... Hahahaha (cete blue ape, kalau dah 128mb je... tapi.. .paste up blogthing dlm tu! Ni mesti ntah atas motor ke, kat midvalley ke ape nih... errmmm...)

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...