Tuesday, November 28, 2006

Air dicincang takkan putus... Tapi ais tidak!

Air dicincang takkan putus. But, lain pulak kalau laki bini. Kak enie pernah cakap... "Setinggi mana pun awak sebagai isteri,awak patut hormat pada suami awak. Tapi kalau awak jadi lelaki yg tak berguna. Macam mana isteri awak hormat awak. Fidz... awak jgn sekali2 jadi lelaki dayus... " Ye kak... Saya ingat nasihat akak tu. Selagi termampu, saya akan cuba buat yg terbaik.

Then aku still ingat dia dan Kak Lina nasihatkan aku. "You and your wife is just stated on a piece of paper". Maksud dia. Hubungan aku dengan isteri aku hanya di atas kertas. Dan kita sebagai org islam, juga termasuk di dalam akad. Anak adalah penyambung zuriat. Tapi, aku dan isteri aku takde ikatan lain selain dari suami isteri. So maksud lainnya. Kami bukan air... Tapi more to ais. Boleh putus, boleh retak. Boleh cair. Terpulang pada tuan punya diri sama ada kita nak jadi air atau ais. Kalau dah memang tiada ikatan yg terus sekali pun tapi kita berdua hendak hidup bersama selamanya. Hormat menghormati. Tulus, jujur, ikhlas etc etc... Maka, ais tadi akan tetap cair. Dan ia akan sentiasa bercantum seperti air. Takkan putus. Selamanya...

Humm... Bila aku dengar balik apa yg member2 aku cete kat aku. Kengkadang... Tak tahu aku nak express camne. Nak maki terus... member pulak. Kalau tak sound... Aku ni rasa cam tunggul pulak. Nak tanak, aku cakap apa yg aku patut cakap. But member still member... Takde le terus putus. Cuma... telinga tu pedih la kan... Cuma, harap2, member aku tu tak jadi telinga badak la. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan... Nanti, jgn pulak kata aku tak cakap.

Kengkadang bila dengar dia org ckp gi tgk amoi kat tmpt tu, tmpt ni, tgk awek... Dating gi bukit tinggi ngan org lain. Aku terfikir. Bini dia tak rasa apa ke? Atau sememangnya bini dia org ni memang bodoh nak mampos macam tunggul kayu takde otak?? Percaya je lakinya? Bukanlah tak boleh percaya. Tapi, percaya ada batasannya. Kenalah tahu, apa yg laki buat. Tapi, jgn pulak nak cemburu buta. Baru bunyik tit-tit-tit-tit... dah ingat sms dari awek laki dia. Lainlah kalau dah pegang hp tak lepas2. Sikit2 sms tu... Then tersengih tgk hp. Asik nak cium2 hp je tuh... Makanya... sesenyap la kan cek hp laki tuh ye... Bukan boleh percaya. Well.... Nak cakap camner. Aku baik dengan laki org yg lebih dari sms. Bukan stakat sms... MMS... ada gambo... gambo takde cover. Gelap sikit la... Hahahahaa... Buruk pulak tuh! Haaa... Tak... bukan MMS bini dia!

Tak, aku percaya, 95% lelaki tu baik. But yg bilangannya kecik ni je yg mencemarkan semuanya. Aku ada kenal org disini yg bila dia outstation, dia pun 'station out'kan dia punya.... Well... Keje audit. Memang kena selalu kuar. Malam balik, bini dah tido. Takkan nak rogol. So... dia org kata... Ada masa... Kenalah 'outsource' kan... Dia org ckp... ada macam-macam perisa. Nak perisa tomyam? Soup china? Laksa bali? atau masak lemak cili padi je Malaysia je? Semua boleh ada. Janji ada duit. Tak boleh la macam tu. Tak baik. Dah kawin, buat cara kawin. Bukan takleh nak kawan dengan perempuan lain. Boleh. Kawanlah... Cuma... Kalau bini kita buat macam tu kat kita... kita suka tak? Tak suka kan? Then jgn buat... Aku ckp ngan budak (brother nih). Kalau bini abg buat camtu, abg suka tak? Senyap kejap... Then tukar topic... Tahu tak suka...

Berkawan biarlah ada hadnya. Kawan2 biasa... apasalahnya.... But kalau dah baik sgt... Kenalah ada hadnya. Kita yg tentukan hadnya. Sendiri punya badan, sendri kawal lah. Takkan asik nak suruh bini kawal. Takkan aku nak bebel je. Bini boleh nasihat, boleh marah. Aku boleh perli tak ingat. Tapi kalau dah perli, dah maki, dah kutuk still tak jalan jugak. Nak buat camne. Takleh kata apa... Tapi, tanak la sampai cerai berai. Tak baguslah...

Anyway, jodoh, ajal, baik, buruk semua di allah yg tentukan. Kot dah di tentukan kawin 2 kali. Nak buat camne. Dah ditentukan untuk ada 2-3 bini, nak kata apa. Bukan suka pasal kawin dua. But, lebih baik macam tu dari selainnya. Dari ada perempuan simpanan kat negara tomyam ke. (Ada... aku pernah jumpa org camnih.) Tapi, kalau boleh setialah.

Bukan nak kutuk atau nak maki. Tapi just nasihat dari seorang kawan. Or, maybe dari seorang yg sekampeni. Tak baik duakan isteri kalau isteri setia. Tak baik tinggalkan bini kalau bini kat rumah penat masak untuk kita di malam hari. Tak baik jugak ada perempuan lain kalau bini hanya untuk awak tu seorang. Tak baik tipu anak2 kalau anak2 ingat ayahnya 'penat' banyak kerja masa pergi 'outstation'.

So buat kengkawan aku yg baru kawin, dah lama kawin atau baru2 plan nak kawin tu. Setia selagi kamu mampu. Takyah la nak gi disko ke, gi autoshow tgk amoi skirt pendek nampak spender ke, disko dangdut ke, karaoke dengan gro ke. Rumah urut ke ape ke. Takyah la. Kita start buat buruk dulu the sok bini kita start, jgn marah.

Tepuk konek, tanya pelir. Senak ke tak? Tak suka org lain buat kat kita. Jgn buat kat org lain dulu. Nanti, kalau api di lawan dengan api. Siapa nak jadi air? Siapa nak padamkan? End up... Yg menang jadi abu, yg kalah jadi arang. Anak2... jadi bodoh dan tongong. Ntah ke mana mak, ntah ke mana ayah. Lama-lama isap dadah tonggang arak... Taknak kan?

Hidup kena ada hadnya. Aku, cuma mampu nak tegur, nak marah. Yg kawal diri tu cuma diri sendiri. Selagi dia org kawan dengan aku, buat apa aku nak benci nak bermusuhan. Buat apa aku nak marah setiap masa. Mulut aku pun kena jugak simpan bila nak kata perkara yg manis2 kat bini aku. Tanak la bebel je. Walaupun kubur kita lenlain. Tapi, aku kena jaga jugak kubur aku. Taknaklah sebab aku tak tegur nanti kubur aku gelap semacam je... So camnih la... Kot nak buat, sediakan telinga untuk selalu kena kutuk atau perli semacam dek aku. Aku tak kira... You know me... :p Well... dibesarkan zaman Tun Mahathir la katakan... Tgklah Tun camne... sebat semacam je nak tegur org...

Ok, itu saja... Kesian tgk bini2 member aku... Laki berpoya2 kat luar. Bini dok umah sengsorang tgk csi. Kot csi takpe.. kotnya tgk drama swasta. Tak ke bosan? Kita taknak bini kita buat camtu kan? Kot masih bujang... ermmm... Lain cete...

ps - Baik aku dok beromen ngan bini aku kat umah dari gi disko or tgk bapuk. Ada gak 'faedah'nya. Keluar sikit peluh!

Related link

How are you in love?

How You Are In Love

You take a while to fall in love with someone. Trust takes time.

You give and take equally in relationships.

You tend to get very attached when you're with someone. You want to see your love all the time.

You love your partner unconditionally and don't try to make them change.

You stay in love for a long time, even if you aren't loved back. When you fall, you fall hard.

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...