Monday, September 18, 2006

Fikirkan

First...


What do people think of your face?

What Your Face Says

At first glance, people see you as down to earth and reliable.

Overall, your true self is reserved and logical.

With friends, you seem dramatic, lively, and quick to react.

In love, you seem mysterious and interesting.

In stressful situations, you seem selfish and moody.


Second...

Tgh makan kat Nandos (half ciken + full bucket of wedges) dekat Kelang (ape nama shopping complex tu aaa) tetiba ayah call. Nak balik kampung katanya. Atuk sakit... Uhh??? Bukan aritu cam ok je? Boleh dtg umah aku semua... Ayah kata atuk tak boleh bergerak. Aku takyah balik kg sbb ptg smlm ada kelas lagi. Bosan gile kalau kelas gap dekat 4 jam. Iskk la... So dia org balik kg. Maybe mak je yg boleh pujuk atuk gi spital. So last nite gi la hantar spital Segamat. Tak tahu, aku dah tido bila dia org balik...

Aku bukan nak cerita pasal atuk masuk spital. But cete pasal kita semua... Cerita pasal 'fikir'...

Ok ok... memula aku nak kutuk org dulu. Perasan tak... Ada sorang org tua nih dah tua dah. Dah umurnya 81 tahun. Atuk aku 70 lebih. Org kata, si tua 81 tahun nih dah nyanyuk... Tak boleh berfikir. Berfikir menerawang... Merepek2... Yg kata pulak tu bukan org kecil. Tahap2 ala2 menteri pulak tu. But... Kalau dia nyanyuk, tak boleh fikir, kenapa Univ luar masih panggil dia. Suruh dia kasik talk. Bagi anugerah. Bagi pendapat dan idea. Dan yg jadi masalah... muka dia tak macam muka umur org 81 tahun... Ermm tu masalah kecik. Yg masalah besar... penggantinya... umur jauh lebih muda... Tapi muka lagi nampak tua! Tak percaya?

Cuba bandingkan dua2 muka ni kat paper... Sorang tua sorang muda... Saper lagi hensem? Saper lagi nampak tua? Saper lagi yg nampak selalu berfikir... Rasanya yg disanjung sekarang dan yg lagi muda ni memang nampak tua la... Tu pandangan aku la... Maybe dia ni malas nak fikir, malas nak belajar, asik nak marah je, banyak masalah, banyak menipu... Or simply dumb ass... Hahahahahaha... tu la hidup jgn sombong... Jgn poyo sgt kononnya terlalu hebat dan disukai ramai... Kan dah nampak buruk!

Takpe2... tu cete org2 tua... yg tak sedar diri. Balik pada org biasa macam kita. Kengkadang aku hairan... Ramai dari kita yg bila ada masalah... Bila kita ajukan soalan. Or maybe bila nak berbincang, kita selalu cakap...”Malas la nak fikir”. Oklah kalau cakap sekali sekala... But kalau dah selalu sgt... Susah la... Nanti otak kita set dalam kepala... Apa cerita dan masalah. Kita malas nak fikir.

Otak adalah organ yg mengawal pergerakan, mata, pernafasan, refleks, otot, semua... CPU la... Kita ni dilahirkan dengan Hardisk yg hampir... Entah berapa pentabyte, terabyte yg kosong. Then kita isi dan masukkan data. CPU kita pun mula berfungsi. Kenal itu ini. Evolve. Tak macam Dual core sekarang. Core Duo Intel tu evolve bile di picit2 je. Kita akan terus evolved sama ada dipicit atau tidak. Picit2 sedap pun evolved gak! Tapi saiznya saja la...

Then belajar... Sampai dah besar... kita belajar. Bila abis belajar. Kita tetap berfikir... But yg jadi masalah. Bila dah tua, dah pencen... Ramai dari kita dah malas nak berfikir. “Aku dah pencen, buat apa nak fikir.” Malah, ada yg baru kawin pun malas nak fikir... So apa guna HDD n CPU kita yg canggih gile dlm diri kita kalau tak guna. Terbiar jelah... Dah dikurniakan CPU yg berpuluh core ni pun malas nak guna walau 1 core. membazirjelah... Jual je lah part yg tak guna tuh!

Tu lah... dari dulu aku akan kata kat kawan aku... baca paper... tgk berita... Baca buku selain novel etc... Aku suka kalau tgk dia org baca paper... At least kalau aku tanye... tahu tak pasal ni... Dia org tahu. Boleh ajak borak. Aku tahu, certain org tak suka nak bincangkan pasal memende macam politik, hiburan, tech, etc... but itu bukan maksud aku. Sbb aku nak otak dia org sentiasa bergerak. Think the unthinkable. Day dreaming? Tak apa... otak ada byk space lagi. Berfikir dan salah tak jadikan diri kita jadi org bodoh. Yg betul2 bodoh tu ialah bila kita taknak berfikir...

Baca, lihat, fahami, hayati, rasai atau apa saja. Dan fikir. Insya-allah... kalau tak tubuh badan 100% sihat, at least banyak fungsi badan kita tak berkurang. Umur 70 tahun pun boleh buat kerja dengan baik. Umur dah lanjut masih boleh mengajar dan berceramah, kan hebat! Dah la malas nak bersenam, fikir pun malas. At least mak ayah kat kampung, tak fikir pun ada gak cucuk tanam. Keluar peluh. Atas katil peluh jugak, tapi.... So jgn la kita ni muda2 dah badan lembik... Kesian... Malu kat mak ayah kita. Anak jalan dulu...

Fikir... dan fikir... Jgn berhenti berfikir. Tapi jgn pulak fikir keburukkan je. Nanti otak kita set yg buruk dlm diri kita. Fikirkan yg baik, gembira, positif, ketawa, lawak, etc... Ketawa sesikit apa salahnya? Ketawa kan ubat paling mujarab.... Daydreaming boleh buat otak sentiasa bergerak. Memang la byk yg tak logik, at least boleh le merangsang kita untuk pergi lebih jauh, kesihatan contohnya?

Aku? Aku takkan berhenti berfikir. Tak cerita dlm blog pun aku akan tetap berfikir. Cuma sekarang ni aku nak kurangkan fikir memende yg tak positif... Aku tanak jadi macam atuk aku... Aku nak jadi macam org yg umur 81 tahun tuh. Masih power walaupun umur dah tua. Tak perlu produk ‘saya menang moto’ utk berfikir kan? Dan tak perlu bayar untuk befikirkan? Org lain bayar kita adalah... So mulalah berfikir dari sekarang.

Faham ke? Takpelah... Sok aku nak cerita lagi best... cerita lucah... Cerita blue... Nak cerita n letak gambar bogel... Pasal budak KL yg berbogelan.... Ermmm... xxx nih! Byk style ni guna... Tgk jgn tak tgk... tgk jgn tak tgk... Lagi baru dari yg kat yahoo group ke email ke... Err... budak u mana aku tak tahu lah... tapi... rasanya melayu kot?

0 comments:

Post a Comment

About me

My photo
Between Reality and Fantasy...